Disney versus Mary Poppins

Tzv. vyložit karty na stůl se po mnoha a mnoha letech rozhodlo přímo studio Disney. Ve dvouhodinovém filmu zachycuje nevelký časový úsek příprav Mary Poppins. Nepočítejte však s nějakými exkurzemi do ateliérů, odkrývání práce dílčích profesí a vlastně ani ne do strategie Disney Company jako takové. Zachraňte pana Bankse se zaměřilo na jeden malý detail, který však do značné míry mohl zavdat příčinu, že by se Mary Poppins nikdy na plátnech kin neobjevila.

Děj se především koncentruje na jednu hrdinku, autorku literární předlohy filmu, P. L. Traversovou. Ta už dvacet let s úspěchem ignoruje touhu Walta Disneyho knihu o Mary Poppins zfilmovat. Nakonec v roce 1961 přijíždí do epicentra dětské fantazie, aby se ukázalo, zda si vyvzdoruje scénář podle své představy a nakonec práva Disneymu podepíše.

Z filmu Zachraňte pana Bankse by se mohla stát dramatická a vtipná podívaná, která by stavěla na nejednoduché spolupráci konzervativní a tvrdohlavé autorky s rozšafnými hollywoodskými tvůrci. Ostatně mnoho střípků z tohoto konceptu se ve filmu objeví a jsou skutečně zábavné, nebo přinejmenším divácky vděčné a záživné. Scenáristé i režisér se však rozhodli vnořit do svého díla i podtext, který valné většině (prakticky každému kromě Disneymu) unikal. Jde o inspirační zdroje pro hrdiny knihy Mary Poppins a o silné emotivní zážitky ze života P. L. Traversové. Ty nejenže obohacují film Zachraňte pana Bankse, ale ve svém důsledku také klasické dílo Mary Poppins.

Škarohlíd by mohl při/po sledování nabýt pochybnosti, jak moc ale všechny ty silné zážitky byly skutečností, jak moc byly rozepře mezi autorkou a studiem Disney napjaté a v neposlední řadě: jak moc byl Walt Disney tak dobromyslný pán, který prostě nemyslí na zisk, ale na splnění dávného slibu daného svým dcerkám. Pochybnosti mohou mít své opodstatnění, vždyť Zachraňte pana Bankse vznikl právě v produkci Disney Company, která zcela logicky nebude do svého hnízda šťouchat nabroušeným klacíkem.

Ale co se tak vzdát skepse a vlastně celkové potřeby zkoumat, jak to bylo doopravdy? Byla by totiž škoda zážitek z filmu utopit právě výše uvedenými pochybnostmi, už proto, že jakožto rodinná záležitost snímek funguje výtečně. Spojuje zábavu s nenásilnými konflikty, využívá osvědčených propletenců mezi dětstvím a vztahem k rodičům a přítomností, která si v sobě to krásné i to traumatické nese. V neposlední řadě má film tak vydařené herecké obsazení, že stěží nepropadnete jeho kouzlu.

Tom Hanks coby Walt Disney se jeví jako jasná volba, protože mu stačí vstát od stolu, podat ruku a usmát se, abychom nabyli dojmu, že jde o naprosto férového chlapíka, který umí vládnout gigantické firmě, ale současně v sobě stále nese dětskou radost a sny a umí je i prožívat.

A Emma Thompson je přesně ten typ herečky, která i přes vizuální odměřenost, napjaté vrásky kolem očí a nervózní gesta naznačuje, že uvnitř se ukrývá vřelý cit, který se zkrátka jen bojí ukázat. A když na povrch začne prosakovat, budete se dost možná usmívat i slzet současně.

Zachraňte pana Bankse je vlastně velmi nenápadný film, který nebude plnit pokladny, nebude si žádat o neustálá opakování, ale o to lépe se mu podaří vás příjemně překvapit a potěšit. Režie se chopil John Lee Hancock, podepsaný mimo jiné pod scénářem bravurního Dokonalého světa. Když si tento fakt přičtete k hereckému ansámblu, neměli byste DVD s filmem nechat ležet ladem. Jeho sledování se totiž může stát velmi dobře stráveným časem s rodinou.