Detektivní příběh z konce socialismu

Hlavním hrdinou knihy je Richard Krauz, ještě nedávno prostý pochůzkář, kterého však po jednom úspěšném případu vytáhli nahoru, tj. do mordparty. Do parády si ho vezmou starší kolegové Hanzel a Burger, je z toho týdenní tažení po slovenských restauracích a barech, kde se Krauz seznamuje se spolupracující galerkou a učí se, jak zapadnout do sehrané kriminalistické party. Manželka, které Krauz sliboval, že bude více doma a bude se věnovat dceři, z toho není vůbec nadšená.

A pak konečně přijde první případ – vražda v rafinérce. Krauz se docela dobře uvede, uplatní znalosti ještě z průmyslovky, postupně ale zjišťuje, že věci budou složitější. U Krauze se navíc začínají scházet nitky dalších souběžných osudů, které kniha rozkrývá: Dany, které na Západě zůstali kdysi rodiče a kterou si teď vychutnává Státní bezpečnost, i osud špičkového pilota Viktora, který se z hlediska režimu špatně oženil – jeho žena má francouzskou matku a otce diplomata. Drama vrcholí na ostře hlídané slovensko-rakouské hranici, v místech pod hradem Devín, kde teče řeka Morava. Je to místo, kudy se spousta lidí pokouší uprchnout na Západ, kde ale také mnoho z nich umírá v dešti kulek pohraničníků. Richard Krauz se musí rozhodnout, jestli rozetne gordický uzel, který se před ním díky politické situaci na konci existence ČSSR objevil, anebo zda jeho tak slibně rozjetá kariéra skončí dříve, než začala.

Pro člověka, který vyrostl na seriálech jako Major Zeman nebo Malý pitaval z velkého města, příp. v dětství louskal detektivky Václava Pavla Borovičky, je tohle návrat do starých časů. Příjemná změna ve srovnání se (v současné době tak populárními) skandinávskými detektivkami, kde se alkoholismus policistů, korupce či politické zásahy do kriminální práce buď nedějí, nebo se vehementně řeší. To všechno je tady přítomno jaksi mimochodem, ba je zcela organickou součástí kriminálního vyšetřování. Inu, takové to bylo (a doufejme, že už to skončilo). Na druhou stranu chápu, že současná generace narozená po listopadu ´89 bude z řady věcí v knize asi vyděšená – z praktik Státní bezpečnosti, z tvrdé vojny u pohraničníků plné šikany či z životních osudů lidí, kteří nebyli s režimem zrovna zadobře. Ale třeba je to vyprovokuje k tomu, aby se ptali a pátrali, jaké to tedy vlastně před těmi 25 lety bylo. Knížka je zajímavá i tím, že se zabývá nejen osudem vyšetřovatelů, ale nahlíží i do života obětí, příjemný je i humor, který tu a tam v kriminalistickém týmu probleskuje.

Chcete-li se na chvíli vrátit do doby, kdy se policistům neříkalo policisté, ale příslušníci SNB, máte s knihou Dominika Dána jedinečnou příležitost. Zápletku s několika vraždami odehrávající se na sklonku socialismu si určitě užijete.

Autorka: Hana Kubíková

Soutěž

Vyhrajte jeden ze tří výtisků knihy Uzel. Stačí odpovědět na jednoduchou otázku a možná zvítězíte právě vy. Soutěž končí 30. 11. 2014. Úplná pravidla soutěže