Detektiv Wisting se stal z lovce štvanou zvěří

9. 12. 2016 v 12.23

Vrchní komisař William Wisting, hlavní postava románu Honicí psi norského spisovatele Jørna Liera Horsta, se ocitl na druhé straně stolu – na židli pro podezřelé.

Před sedmnácti lety poslal William Wisting do vězení muže, který unesl a zabil nezletilou dívku. Když se Rudolf Haglund dostal na svobodu, přišel s podloženým tvrzením, že klíčový důkaz, který jej podle policie usvědčil ze zločinu, byl nastrčený. A co hůř, byl nastrčený některým z Wistingových nejbližších spolupracovníků. Jako šéf tehdejšího vyšetřovacího týmu se z trestného činu falšování důkazů musí zodpovídat sám Wisting, je bezodkladně postaven mimo službu a vyšetřován příslušnou komisí.

Wistingova dospělá dcera Line pracuje jako novinářka v bulvárním deníku VG. Zatímco suspendovaný policista se na vlastní pěst snaží ve starých spisech k případu Cecílie Lindeové najít cokoli, čím by mohl očistit svou pověst, Line sbírá materiály o zavražděném Jonasi Ravnebergovi. Navíc jsou pohřešovány další dvě dívky. Minulost se potká se současností a čtyři případy, které spolu na první pohled nesouvisejí, se začnou nečekaně protínat.

Ačkoli severské detektivky jsou často založeny na vykreslení nekonvenčního hrdiny a budování temné, napjaté atmosféry, které nezřídka napomáhá drsná skandinávská příroda, Horst se soustředí spíše na podrobné a hlavně věrohodné líčení průběhu vyšetřování. Autor sám téměř dvacet let pracoval u policie a jeho osobní zkušenost je v románu znát. Přesto je však jeden z hlavních motivů příběhu poněkud chatrný. Skutečně by policie obvinila člověka na základě DNA z nedopalku cigarety, který byl nalezen na veřejném místě, kde byla oběť spatřena naposledy? Pravdou je, že i v knize je tento postup zpochybněn.

Horstův styl je věcný, bez zbytečných klišé. Kapitoly jsou poměrně krátké a zpravidla končí v místě, které znamená obrat ve vyšetřování a zanechává ve čtenáři pocit napětí. Autor vypráví střídavě o komisaři Wistingovi a novinářce Line, otci a dceři, již se nakonec sejdou u jediného případu. Jejich osobní životy jsou upozaděny ve prospěch vyšetřování, nicméně i v otázce rodinných vztahů má příběh dramatické zakončení.

Autorka: Michaela Doubravová