Detektiv Fin Macleod se do třetice stal figurkou na Mayově šachovnici

7. 11. 2014 v 13.14

Po úspěšných románech Skála a Muž z ostrova Lewis přichází brněnské nakladatelství Host s knihou Šachové figurky, kterou uzavírá české vydání kriminální trilogie z pera spisovatele skotského původu Petera Maye. Bývalý detektiv Finlay Macleod se potřetí vrací na ostrov Lewis v souostroví Hebridy, kde dostal novou práci a doufá v nový začátek. Ačkoliv už není ve službách policie, jeho instinkt vyšetřovatele ho znovu zavede na stopu zločinu. Mayův vysoký literární styl, poutavý příběh, zajímavé prostředí a nesporná autorská invence se spojují v úchvatný román, který má všechny předpoklady stát se bestsellerem – a taky se jím přinejmenším ve Velké Británii stal.

Po tragickém úmrtí osmiletého syna, rozvodu s manželkou a ukončení kariéry u policie se Fin, jak si nechá říkat, rozhodne usadit se na ostrově Lewis v severozápadním Skotsku, v místě svého dětství a dospívání. Na ostrově se setkává se svými dávnými přáteli, někdejší láskou i dospělým synem, o němž dosud nevěděl. Prozatím bydlí u Marsaili, matky jeho utajovaného syna, a nechává se najmout místním majitelem rozsáhlých pozemků jako šéf ostrahy. Jeho úkolem má být zejména zbavit revír pytláků, což by pro něj jako vysloužilého policistu neměl být problém. Dokud nezjistí, kdo mezi nevítané pytláky patří.

Společně se svým bývalým spolužákem Piskořem Macaskillem objeví Fin na dně jezera, jehož voda zmizela působením přírodních sil, zřícené letadlo, které znovu otevře tragický případ z minulosti. Případ, který se jich obou osobně dotýká. Útroby povědomého letadla skrývají tělo jejich přítele Roddyho Mackenzieho, muzikanta ze slavné kapely Amran, který před sedmnácti lety náhle a beze stopy zmizel. Od té chvíle se Piskoř začne chovat podivně. Tají snad něco před svým kamarádem Finem?

Klíčový moment nálezu ztraceného letadla s rozkládajícím se mužským tělem na sedadle pilota je předestřen už v první kapitole. Hned v úvodu tak vytvoří napjatou atmosféru a nastolí řadu palčivých otázek. Není pochyb, že Roddy byl zavražděn, což na starý případ vrhne nové světlo. May nepostupuje ve vyprávění chronologicky, postupně odkrývá, co tomuto okamžiku předcházelo a co následovalo, ve snaze tuto záhadu rozplést.

Vyprávění ze současnosti v Er-formě střídají kapitoly v Ich-formě, v nichž sám Fin líčí události z minulosti své a svých přátel. Tyto vsuvky jednak dodávají postavám na plastičnosti a objasňují složité vztahy mezi nimi, jednak jsou mnohdy zásadní pro řešení znovuotevřeného kriminálního případu. Autor prokázal neobyčejný talent pro charakteristiku svých postav s pohnutými osudy, ale také cit pro obrazné popisy krásné i drsné krajiny, v níž se pohybují.

V poslední třetině románu se pozornost plně obrací k současnosti. Nitky předešlého vyprávění, které se často zdánlivě odklání od hlavní linie příběhu, se postupně proplétají a směřují k dramatickému vyvrcholení. A nezůstane u jediné vraždy. Dokonce sám Fin se málem stane obětí zločinu a v tom okamžiku začne jít do tuhého. Mayovi se daří udržet napětí, z něhož se čtenáři rozbuší srdce, a postupně jej vygradovat až k nečekanému závěru.

Název Šachové figurky odkazuje k figurkám z mrožích klů z 12. století, jež byly nalezeny na břehu zátoky Bay of Uig na západě ostrova Lewis v roce 1813. Přestože se originály nacházejí v muzeích v Edinburghu a Londýně, obyvatelé ostrova je považují za vlastní. Několikanásobně zvětšenou kopii lewiských šachových figur vyřezával na objednávku John Angus „Piskoř“ Macaskill. Kromě toho však titul metaforicky popisuje situaci, do níž se hlavní postavy dostávají, tedy že jsou jen figurkami v něčí zlomyslné hře. Ostatně šachovnici tak trochu připomíná i nezvyklý styl vyprávění – řekněme, že současnost se pohybuje po černých polích nestranného vypravěče a minulost po bílých políčkách Finových vzpomínek, vzájemně se střetávají a občas se některá z figur stane obětí událostí…

Silný příběh a nespoutaná krása přírody skotských ostrovů, na nichž se děj odehrává, si přímo říkají o filmové zpracování. Není to jen samotný zločin, který tvoří jádro příběhu, ale především působivé lidské osudy, jež dělají tento román výjimečným. Pokud jste nečetli předchozí dvě části série, nemusíte se bát začíst se do Šachových figurek, protože jsou jen jejich volným pokračováním. Nenechte se odradit krkolomnými místními a osobními jmény v gaelštině, brzy do magického prostředí Skotska proniknete a zamilujete si ho. S výslovností vám ostatně pomůže praktický slovníček na začátku knihy. Věřím, že ani povedený design přebalu, který se drží stylu celé trilogie, neunikne vaší pozornosti.

Autorka: Michaela Doubravová

K dispozici je i e-kniha.