Deset malých králíčků…

Když zemře člověk, je to zločin. Když zemře ministr zahraničí, pak je to především velký problém. Zvlášť za takových okolností jako tento. Něco tu ale sakra nehraje… Živý svědek, způsob smrti – to není jen tak nějaká vražda. Navíc to vypadá, že nebude poslední. Saga Bauerová neví, kde začít. Policie stále pracuje s verzí teroristického útoku a ona má udělat vše pro to, aby to tak zůstalo. Potřebuje k ruce starého známého Joonu Linu. Jen tak se dobere správného pachatele. Jenomže ten je mírně řečeno indisponován. Čas ale neúprosně běží a další oběť je možná v nebezpečí…

Vzorec, příčina a všechny potenciální oběti – to není lehký úkol ani v jiných případech. Způsob jednání vraha ale nutí všechny pracovat s maximálním nasazením. Lovec králíků je vždycky alespoň krok napřed. Je klidný, důsledný a  pečlivý. A Joona Lina nemá ty správné páky na to, aby ho ostatní poslouchali. Trochu prekérka… Vraždy se množí, všude je krev a zohavená těla. A z reproduktorů se stále ozývá ten děsivý dětský hlásek: „Ten little rabbits…“.

Nebyla by to správná detektivka, kdyby se nenašel perfektní námět ke zpracování. Lovec králíků a celá tato analogie jsou až děsivě živé. Směsice napínavého vyšetřování, brutálních a šokujících vražd a umně dávkovaných informací je prostě dechberoucí. Jako by se zkombinoval masakr motorovou pilou s dobře padnoucím příběhem a zápletkou. Je sice dost pravděpodobné, že čtenář uhodne vraha dřív, než se k tomu dostanou sami hrdinové. Ale v tomto případě to nijak nevadí. Protože ač se to nezdá, i rozmotaná zápletka se dá upravovat až do samého konce.

Úsporný Joona, který přechytračí nejen padouchy a rázná oslnivá Saga, která je drsnější než nejeden chlápek, to je sázka na jistotu. Jejich pragmatismus a chladná logika zajišťují, že děj utíká tak rychle, že než se vzpamatujete, jste za půlkou. Trochu vztahů, trochu emocí a je hotovo.

Na Lovci králíků jsem samozřejmě ocenila zápletku. Na druhou stranu ale musím říct, že to, co bylo popsáno „pod příběhem“, je mnohem silnější. Projevy moci, touha po uznání a podřazené postavení ženy na straně jedné a následky, zranitelnost, hlad po spravedlnosti a pokání na straně druhé jdou dál za hranice samotné knihy. Právě to krátké nahlédnutí za „oponu“ staví příběh o několik příček výš.

Lars Kepler mě už přesvědčil svou knihou Stalker, která mě donutila zamyslet se nad tím, jestli chci nechávat nezatemněná okna. Pokud ale někdy uslyším dětskou říkanku „Ten little rabbits“ okamžitě utíkám do emigrace a měním si jméno.

Autorka: Tereza Bártová

Soutěž (ukončena)

Vyhrajte jeden z pěti výtisků krimi Lovec králíků. Stačí odpovědět na pár otázek a knížka může být vaše. Soutěž končí 26. 2. 2017, do tří dnů vybereme výherce. Úplná pravidla soutěže