Deset intenzivních hodin boje o život

19. 4. 2019 v 15.41

„Neboj se. Viděl jsem spoustu hororů. V poušti se nikdy nic špatného nestane,“ chlácholí James Eversman svou ženu Elle, když cestou do svého nového domova projíždějí Mohavskou pouští. Jen o chvíli později uvíznou v rozpálené pustině bez vody a mobilního signálu. Na dostřel šílenci, který si na vytipovaných obětech trénuje své střelecké umění. Mrazivý thriller Taylora Adamse nově vychází jako audiokniha u vydavatelství OneHotBook.

Na dostřel je Adamsův debut, který se na český trh dostal až po úspěchu jeho třetího románu Není úniku. Obě knihy jsou si přitom v lecčem podobné. Na omezeném prostoru, v omezeném čase, s několika málo postavami buduje autor příběh prosycený napětím, strachem a atmosférou bezvýchodnosti, která je místy odlehčená černým humorem. Postavy nestojí jen proti sobě, ale i proti silám přírody, které je ženou až na hranici možností.

První polovina románu Na dostřel je poměrně rozvláčná. Soustředí se na vykreslování charakterů a vzájemných vztahů pomocí flashbacků, které současně odkrývají motivy postav. Vzpomínky natahují čas syžetu, přerušují rozvířené emoce a napětí aktuálního okamžiku. S přibývajícími mrtvolami a více či méně zoufalými pokusy o záchranu holých životů se však akce stupňuje a s ní se stupňuje i dynamika projevu Filipa Švarce. Jeho přednes je dobře rytmizovaný, využívá funkční pauzy a drobnými nuancemi řeči odlišuje jednotlivé postavy. Jen je škoda těch občasných nepřesností ve výslovnosti amerických jmen a názvů (například Tulsa, Leatherman), které pozornému posluchači neujdou.

Režisér Michal Bureš zvolil v pozitivním slova smyslu konzervativní pojetí četby o jednom interpretovi a minimu zvukových efektů, které zprostředkovávají autentický čtenářský zážitek, aniž by působily rušivě a nadbytečně. Hudební složka se omezuje na dramatické předěly mezi kapitolami nebo jejich částmi, výjimečně hudební motiv podbarvuje vyhrocené momenty nebo působí jako stylizovaný ruch, zejména výstřel. Zručná práce s tichem je podle mě silnější než případné realistické ruchy, které mohou v audioknize vyznívat jako nežádoucí posun k dramatizaci. Těch se tvůrci vyvarovali.

Stejně jako někteří čtenáři prohlašují, že nedokázali rozečtenou knihu odložit, nemohla jsem se zásluhou zkušeného tvůrčího tandemu Bureš – Švarc odtrhnout od poslechu, dokud jsem po necelých deseti hodinách nedošla k hořkosladkému rozuzlení. Strhující tempo příběhu, které postupně nabírá na obrátkách, je přednesem přiměřeně zdůrazněné. Díky tomu jsem v proudu událostí autorovi téměř odpustila momenty tak trochu přitažené za vlasy, samozřejmě ve prospěch akce v mezních situacích, ve kterých si Taylor Adams doslova libuje.


Michaela Doubravová


Komentáře k článku

(Nebude zobrazen v komentáři)

Související

Mohlo by vás zajímat

Náš web zlepšujme pomocí cookies. Do vašeho zařízení ukládáme také cookies třetích stran. Pokud nám dáte souhlas, můžeme náš web také přizpůsobit podle vašeho chování při jeho prohlížení a s vaším souhlasem tyto informace také předat reklamním společnostem a sociálním sítím, aby vám zobrazily cílenou reklamu nebo za účelem e-mailového oslovení. Svůj souhlas můžete odvolat a vybrané cookies odmítnout prostřednictvím linků níže. Více informací Změnit nastavení Rozumím