Dekadentní obrázek soudobé společnosti

Gabriel Brockwell je mladý dekadent znuděný světem a východisko své situace vidí jen jediné – sebevraždu. Aby naplnil svůj osud, utíká z psychiatrické léčebny a vydává se na dlouhou cestu z Londýna přes Tokia až do Berlína. Z nevinného posledního večírku se starým parťákem Smutsem ale vzejde pořádná polízanice a opletačka s japonskou policií a tak se Gabriel před svým velkolepým koncem musí postarat ještě o to, aby kamaráda zachránil před hrozící oprátkou – v tom mu má být pomocí starý berlínský klub z devadesátých let a starý přítel jeho otce.

Šestý svazek Pestré řady nakladatelství Plus přináší na pohled náročné čtení, napsané ale velmi svěžím stylem. Příjemně plynoucí text oživují vysvětlivky, které jsou jedním z hlavních zdrojů vtipu a lehkosti, navíc se v nich dozvíte spoustu informací důležitých pro děj. Jestlipak víte, co je to limbus? A nimbus? A arcilimbus? Máte-li pocit, že se ztrácíte už teď, nezoufejte. Všechno je chronologické a snadno pochopitelné.

Kromě příběhu navíc na konci najdete i množství velmi neobvyklých receptů (jen pro silné povahy!).

Problém ovšem nastává v pasážích, kdy nemá hlavní hrdina možnost interakce s jakoukoliv jinou postavou. Tato místa jsou trochu hluchá a bohužel také poměrně častá. Zatímco v případech, kdy se na scéně kromě Gabriela objevuje i Smuts, pár hostů restaurace a japonští kuchaři, hned má tento kus úplně jiný spád. Ale když je náš hrdina sám, sem tam si šňupne kokain a zbytek času se potlouká a přemýšlí nad smyslem života, stránky se chvílemi skutečně vlečou.

Jako celek působí kniha občas nevyváženě, přesto je to však příjemné čtení, byť bych si uměla rozsah představit o něco menší. Pokud hledáte originální alegorii naší společnosti, zkuste se podívat do téhle říše divů. Možná se o sobě dozvíte víc, než byste čekali.

Hodnocení: 65 %

Autorka: Alžběta Široká