b0936602

O horách, svobodě a hledání sama sebe

Nepřekvapí, že kolem hor se v této knize točí vše podstatné. Rodiče Pietra, jedné z hlavních postav knihy, se do sebe v horách zamilovali, Pietro se tu skamarádil s místním chlapcem Brunem a právě do hor vedly první společné výpravy s otcem. I v dospělosti se do nich vrací, ať už na vzpomínkové výšlapy do Italských Alp nebo jako dokumentarista do Himalájí. Brunův osud je s horami svázán ještě těsněji, přímo osudově. Hory tu ale nejsou jen prostředím, kde se příběh odehrává, jsou hlavním tématem, filozofií, vášní, Brunovou ubíjející stálicí a volbou, středobodem života městské rodiny, která sem o víkendech uniká před všednodenní rutinou a šedí. A stejně jako přátelství, které přetrvá přes různá odloučení a překážky dlouhá desetiletí, i neměnné horské masivy zůstanou součástí života hlavních hrdinů.

Výjimečná je kniha zejména stylem psaní. Každá scéna má svůj význam, každé slovo má své místo. Ačkoli autor píše, že zkušenost z míst tam nahoře nelze předat, díky jeho popisům máte pocit, jako byste tam s ním opravdu byli. Detailní a barvité popisy přírody tady opravdu nebudete přeskakovat, ale naopak si je užívat plnými doušky. Co se týče osob a hlavních hrdinů, tady je autor mnohem zdrženlivější. Je zde spousta nedořečeného a nevysloveného, domýšlíte si motivace postav. Příběh během 40 let různě přeskakuje, zrychluje, zastavuje, dramata lidských životů jsou tu často jen naznačena.

“V Brunovi bylo něco absolutního, co mě vždycky fascinovalo. Cosi celistvého a ryzího, co jsem na něm obdivoval, už když jsme byli kluci. A v domečku, co jsme postavili, jsem byl v té chvíli skoro ochotný uvěřit tomu, že má pravdu: že pro něj je tohle ten správný způsob života, sám uprostřed zimy, bez ničeho, jen s trochou jídla, svýma rukama a svými myšlenkami, i když pro každého jiného by to bylo nelidské. Z téhle iluze mě vyburcovala hora.”

Román Osm hor získal italskou literární cenu Premio strega a a stal se velmi rychle světovým bestsellerem, který vychází ve více než 30 zemích. Já ho rozhodně můžu doporučit. V teple a bezpečí prožijete svou vlastní výpravu do horských sedel, soutěsek a vrcholů a také do nitra dvou mužů, které pojilo nezvykle silné přátelství.

Autorka: Monika Havlasová