Dawn Frenchová: Tak trochu úžasní

Tak trochu úžasní tvoří deníkové záznamy tří členů na pohled normální rodinky: vzpurné dcery, dekadentního syna a zoufalé matky – dětské psycholožky.

Začněme u Dory, sedmnáctileté slečny. Svou rodinu vidí jako výplod samotného Satana a je v opozici vůči všemu, co má s rodinou společného. O matce se vyjadřuje tak, že to stránky knihy sotva unesou, a bratra taky zrovna nemusí. Z jejího kritického pohledu vychází nejlépe otec, a to jen proto, že ho má omotaného kolem prstu. Dořina část knihy vám rozhodně osvěží slovník vulgarismů a urážek, přesto ale nevyznívá lacině.

Bratr Oscar (tedy, ve skutečnosti se jmenuje Peter) svou rodinu považuje za okovy vlastní osobnosti. Svůj vzor našel v Oscaru Wildovi, včetně stylu oblékání a sexuální orientace. Této své vnitřní podobě hodlá podřídit veškerý život a očekává, že rodina a okolí mu v tom bránit nebudou. Navíc nalezne zalíbení v novém kolegovi své matky. Oscarův deník je plný vzletných frází a snahy o „dandy-styl“.

Matka Mo postupně přechází do „zralého věku“ a tuto proměnu sleduje s velkou nelibostí. Jako dětská psycholožka se snaží pro chování svých dětí najít odborné vysvětlení, ale dochází jí, že jejich výchovu moc nezvládá. Problémy se na ni jen hrnou a přesto, že má spolehlivého muže, je na všechno sama. Vyprávění Mo nabízí pohled matky, která bych chtěla mít co nejšťastnější rodinu, ale místo toho sleduje, jak celý její dosavadní život směřuje ke katastrofě, které nemůže zabránit.

Dawn Frenchová

Dawn Frenchová je komediální herečka a spoluautorka televizní show, ve kterém si na paškál vzala kde koho, třeba Madonnu nebo dívčí kapelu Spice Girls. Jako spisovatelka se nebojí ve svém humoru zajít dál, než je v literatuře zvykem. Své postavy nechává mluvit autentickým, neučesaným slovníkem a mnoho čtenářů se v  jejím příběhu Tak trochu úžasní dovede najít a vzpomenout si na roky dospívání a prvního pubescentního odporu. Možná i proto se Tak trochu úžasní stala nejprodávanější humoristickou knihou ve Velké Británii za rok 2011.