546d3808

Další letní oddechovka Liane Moriarty

Australská autorka Liane Moriarty vzala český knižní trh útokem, už když jí v češtině jako první vyšel román Manželovo tajemství. Poměrně nenáročné knihy s barevnými líbivými obálkami jsou zkrátka přesně to, co si chcete s sebou přibalit do kufru na dovolenou. Autorka totiž umí psát tak, že budete dychtivě obracet jednu stránku za druhou a příběh, který vždy skrývá nějaké tajemství či kostlivce ve skříni hltat jedním dechem.

Posledním výročí je těch kostlivců hned několik, a to se všichni najdou na jednom maličkatém ostrůvku, kam hlavní hrdinku Sophii přivede nečekaný dar. Tetička jejího bývalého přítele jí totiž v závěti odkázala svůj dům. A tak se Sophie dostává na ostrov, který je po západu slunce všem turistům zapovězen, a dostává se také blíže k záhadě, která ji fascinovala většinu života – k tajemnému zmizení rodičů děťátka Munroových.

Kdysi před lety totiž dvě sestry Connie a Rose přišly na čaj k Alici a Jackovi Munroovým, jen aby našli jejich dům zcela prázdný – až na chladnoucí koláč a vodu bublající v konvici na kamnech. A ano, samozřejmě, také tam ležela novorozená dcerka manželů, která pak od sester dostala příznačné jméno Enigma. Z domu Munroových se stalo muzeum, které začali navštěvovat lidé ze širokého okolí a sestry Connie a Rose proměnily záhadné zázemí své chráněnky ve výnosný byznys. Ostrov, který od té doby obývá jen jejich rozrůstající se rodina, se stal vyhledávaným výletním místem a kdekdo se snažil záhadu Enigminých rodičů rozlousknout.

Pokud něco Liane Moriarty umí skutečně bravurně, jsou to mezilidské vztahy. Na stránkách jejích románů se promenádují obyčejní lidé s obyčejnými problémy, se kterými je snadné se ztotožnit, takže jim čtenář drží palce i tehdy, když se namočí do něčeho, co už tak obyčejné není. Autorčiny vztahové propletence vždycky obsahují od každého kousek – lásku a zamilovanost, vyčpělá manželství, rutinu i nesmělé prvotní oťukávání, staré křivdy, okamžité sympatie, zapomenutá přátelství i nesmiřitelnou rivalitu.

Autorka odkrývá svůj příběh z pohledu různých postav a pouští čtenáře alespoň na pár okamžiků do jejich hlavy. Ačkoli je Sophie jasnou hlavní hrdinkou, čtenář může na chvíli spatřit Ostrov počmáraných blahovičníků očima snad každého zmíněného jedince a zakusit si jeho pohled na svět. Díky tomu jsou i ti největší podivíni a nejodpornější charaktery pochopitelné – všechno jsou to jen lidi, a jakmile čtenář pozná jejich tužby, přání a motivace, je mnohem snadnější se do nich vcítit a pochopit, proč dělají to, co dělají.

Krátké kapitoly, ve kterých se děj i vypravěči často a dynamicky střídají, skutečně přímo vybízejí uchopit Poslední výročí jako oddychovou pohodovou četbu, ze které vždy ukousnete několik stránek, když si budete potřebovat odpočinout. Ale pozor, stejně snadno se může stát, že knihu otevřete a zavřete teprve tehdy, až se dostanete na poslední stránku. Ostrov počmáraných blahovičníků a jeho obyvatelé si vás totiž brzy získají a vy budete chtít zjistit jen to, jak to s teď již babičkou Enigmou vlastně bylo a zda si Sophie i přes blížící se čtyřicítku najde toho vysněného prince z pohádky. A spoustu dalšího.

Autorka: Katka Stupková