Čtyři vdovy na dráze zločinu

31. 1. 2019 v 15.27

Na začátku byl úspěšný britský televizní seriál, natočený v roce 1983 a vysílaný s velkým ohlasem i u nás. Na jeho základě vznikla kniha, která právě teď, po 35 letech, dostává novou velkou šanci: podle scénáře slavné Gillian Flynnové (Zmizelá) vytvořil novou filmovou verzi režisér Steve McQueen a na pulty se vrací i nové knižní vydání. V Česku právě teď vydává Vdovy nakladatelství Kalibr.

O čem kniha Vdovy a vlastně i film pojednávají? Hlavními hrdinkami jsou tři ženy, které ztratily své manžely při nezdařeném přepadení dodávky převážející velký finanční obnos. Zralá Dolly, krásná Linda, křehká Shirley. Jsou zdrcené, své manžele velmi milovaly, další problém pro ně však představuje budoucnost, ve které se bez peněz neobejdou. A tak Dolly, pozůstalá manželka po mozku celého gangu Harrym Rawlinsovi, vymyslí plán - s holkama tu loupež provedou znovu a tentokrát úspěšně. Mají přece podrobný návod, který Dolly našla v pozůstalosti a po němž pase jak policie, tak bossové podsvětí.

Je potřeba ostatní vdovy přesvědčit, sehnat čtvrtou dámu do party, a pak vše pečlivě nacvičit a natrénovat, což s sebou přináší řadu vtipných i náročných momentů. Podaří se dámám něco tak čistě mužského, jako je ozbrojená loupež?

Kniha autorky Lyndy La Plante se odehrává v roce 1984 v Londýně a je docela příjemné přenést se do doby, kdy se chodilo telefonovat do telefonní budky a bohaté dámy dělaly charitu pečováním o sirotky v klášteře. Zrovna tak je zábavné pozorovat vztahy mezi ženami, které oscilují od různě se měnících spojenectví až k nedůvěře, ba nenávisti, to vše klidně v řádech několika minut. Různé sociální zázemí žen přináší další komické situace, napětí do knihy pak vnáší válka mezi gangstery a policisty, která v mezidobí zuří – o vyražené zuby, přeražená žebra či dokonce mrtvoly tu není nouze. Našim hrdinkám ovšem nelze než držet palce, a i když o překvapivé situace není v knize nouze, vše se chýlí k očekávatelnému konci.

Film, který byl na motivy knihy natočen, a jehož celosvětová premiéra proběhla 9. září 2018 na filmovém festivalu v Torontu, se od knihy liší – je zasazen do americké současnosti, čemuž odpovídá i složení ženské party (Afroameričanka, polská migrantka, Mexičanka, afroamerická hipsterka), hodně se tu řeší sociální poměry i mezilidské vztahy. A samozřejmě nečekejte humor pětatřicet let starého seriálu, nové Vdovy jsou krimi thriller.

Ale víte, co bude nejlepší? Udělejte si názor sami – kniha je právě k mání ve všech knihkupectvích a film se dá taky poměrně snadno zhlédnout. Co se mě týče, tak já preferuji knižní nostalgii a oddechovku. A jsem zvědavá, jestli nakladatelství Kalibr vydá i pokračování, které vzniklo také již v 80. letech minulého století.

Hana Kubíková