Co by na náš život řekl Buddha?

Autor knihy nepředpokládá ani základní znalost buddhismu, začíná pěkně od začátku. Od chvíle, kdy ráno otevíráme oči a vůbec nechceme vstávat, protože se dalšího dne děsíme, místo abychom se na něj těšili jako na obrovské loviště plné příležitostí být lepší, být šťastnější nebo zažít něco úžasného. Na všechny naše životní přehmaty a zoufalství se snaží najít adekvátní odpověď – a to zejména díky meditaci (Rinzler praktikuje tzv. šambala buddhismus, jehož základním kamenem je tzv. meditace bdělé pozornosti a uvědomění), cvičení, jezení a dostatečnému spánku. Zní to snadně, že?

Kniha Buddha vchází do baru… je rozdělena do čtyř částí, a to podle čtyř zvířecích stupňů tradičního tibetského buddhismu, reprezentující různé cesty k moudrosti a soucitu: tygr je jemný a precizní, sněžný lev má otevřené srdce a pozitivní emoce, mytická garuda (napůl člověk a napůl pták) je neohrožená a drak je moudrý, autentický a vtipný. Jsou to naši superpřátelé, kteří nás nenechají na holičkách, pokud se jimi budeme inspirovat.

Spojení s reálným životem Rinzlerovi funguje. Píše lehce a s nadhledem, vtipně a zábavně, že vás ani chvilku nebude nudit. A co je nejdůležitější – díky jeho nezlomnému přesvědčení o tom, že zrovna tento přístup funguje, ho budete chtít okamžitě zkusit sami na sobě. A opravdu není nic snadnějšího než vyzkoušet jedno ze cvičení, kterými je kniha prokládána. Jako ve škole si ale připadat nebudete – spíš jako při hře, ve které nejde o nic. Autorova hravost se projevuje už jen v názvech kapitol, namátkou Jízda na vlnách života, Píseň vadžry (ve sprše) či Zasmějte se před obrazovkou své mysli.

Lodro Rinzler se nevyhýbá ani tématům jako je alkohol nebo sex. Tvrdí, že aby byl člověk buddhistou, nemusí být asketou. A možná proto je kniha přitažlivá, dovolí vám žít život věřících, aniž byste od základů měnili ten, na který jste zvyklí.

Autorka: Anna Březinová