Chrám Matky Božej, Pretty Woman a Akty X v jednom

„C’est le guet, il a sonné l’heure!“

Nočný strážca každú noc chodí s lampou v ruke po ochodze zvonice lausannskej katedrály a volá na všetky štyri svetové strany: „Toto je nočná hliadka! Hodina odbila!“. Milý zvyk pretrvávajúci zo stredoveku, no v románe Strážci má hlásnik dôležitú úlohu. Marc Rochat čaká na anjela, ktorého má podľa slov svojej matky zachrániť.

Ako sa ukáže, týmto anjelom bude mladá Američanka Katherine Taylorová. Do švajčiarskeho Lausanne sa presťahovala kvôli práci a optimalizácií daní. Zarába krásne sumy ako extra luxusná prostitútka pre najbohatších a najmocnejších mužov sveta. No jedna noc sa zvrtne a zrazu sa musí skrývať pred brutálnymi zabijakmi.

Jay Harper, alkoholik sotva si pamätajúci kto je, pracuje pre Medzinárodný olympijský výbor ako bezpečnostný špecialista. Snaží sa vypátrať zmiznutého olympionika, ktorý zrejme má dôkazy o dopingu v obrovskom meradle. V súvislosti s tým sa stane niekoľko neľudských vrážd. Vyšetrovanie dovedie Jaya ku Knihe Henochovej, časti vytrhnutej zo Starého zákona, vyprávajúcej o padlých anjeloch.

A Marc Rochat, nočný hlásnik z katedrály, ktorému sa pri narodení stala nehoda? Ten si žije svoj prostý, pravidelný život plný predstáv a spomienok. Rozpráva sa so zvonmi, nechá si radiť od dávno mŕtveho organistu alebo sa nechá pohltiť živými spomienkami na svoje detstvo. S obľubou z veže sleduje ďalekohľadom mesto pod sebou. Jedného dňa tak objaví svojho anjela na úteku pred gorilami.

Osudy týchto troch nadmieru rozdielnych ľudí sa pretnú. A nie náhodou. Skutočne je za tým vyšší plán. Plán na záchranu zvyškov raja pred ultimátnym zlom.

Je zložité román Strážci zhrnúť a niekam zaradiť. Lyrické pasáže z mentálneho sveta Marca Rochata sú striedané detektívkou Jaya Harpera a drámou Katherine. Celé to vyvrcholí, po spojení dejových línií, ako mysteriózny thriller. Môže to znieť ako ťažkopádny mišmaš, ale prekvapivo tomu tak nie je. Postavy sú bohato vykreslené. Marcov svet je očarujúci. Nevadilo mi v ňom tráviť čas, aj keď som nevedel, kam príbeh môže ísť. Vlastne je to Chrám Matky Božej, Pretty Woman a Akty X v jednom. Upúta romantikov, čitateľov so záľubou v histórií alebo mystike.

Autor Jon Steele je uznávaný vojnový spravodajca. Na staré kolená sa usadil vo Švajčiarsku. Láska k tejto krajine a jej histórií vystupuje zo stránok jeho prvotiny. Nebude osamotená. Steele už napísal druhý diel a plánuje trilógiu pod spoločným názvom Anjel Pána.

Autor: Juraj Hladký