Být prosťáčkem je někdy děsně komplikované

Ve dvanácti kapitolách, z nichž každá představuje měsíc v roce, poznáváme Johnseyho život a také obvyklé činnosti, které se v jednotlivých obdobích na farmě dělají. Johnsey je už od raného dětství spíše asociál, mezi lidmi se cítí nesvůj a raději dává přednost rodičům. S vrstevníky si nerozumí, dokonce je šikanován spolužákem Eugenem Penrosem.

Vzpomínky na rodiče se prolínají se současností, kdy už Johnsey žije na farmě sám. Jednoho dne skončí s těžkým zraněním v nemocnici po útoku svého letitého nepřítele. Tam se sblíží s dalším pacientem, Davidem, který se stává jeho nejlepším kamarádem, ochráncem a rádcem. O stejnou roli také soupeří zdravotní sestřička Siobhan, která má oba v péči. Zvítězit však může jen jeden.

Před sebou má ještě jeden vážný problém. O jeho pole projevilo zájem místní konsorcium, které plánuje modernizaci města. Podílníky v projektu jsou Johnseyho sousedé. Začnou na mladíka tlačit, aby pozemky prodal. Ten se však řídí svou intuicí, která mu říká, že farma je dědictvím po milovaných rodičích a ti se na ní něco nadřeli. Johnsey tak ve své prostotě netuší, jaké vášně mezi lidmi z města rozpoutal…

Kniha Prosinec už je takovej je prvotinou irského spisovatele Donala Ryana, která však úspěchu dosáhla až po vydání svého volného pokračování Srdce na obrtlíku. Johnsey je typem hrdiny, kterého vám bude spíš líto, než aby se stal vaším oblíbencem. Je to velké dítě a jeho  naivní chování vás někdy příšerně naštve, jindy máte chuť ho chránit před celým světem.

Autor píše ve třetí osobě, ale i přesto máte pocit, že vypravěčem je samotný Johnsey. Možná si na styl vyprávění budete muset trošku zvykat, Donal Ryan to na vás hned ze startu bez příprav vybalí, ale jakmile se začtete, čeká na vás kvalitní čtenářský zážitek. Tady bych chtěla vyzdvihnout práci Alice Hyrmanové McElveen, která tuto knížku přeložila s citem pro detail a perfektně čtenářům zprostředkovala Johnseyho trošku chaotický a zároveň bezelstný styl řeči.

Hovorový jazyk, slang a leckdy až bezděčný humor hlavního hrdiny činí z tohoto příběhu, který má „pouze“ něco málo přes 200 stran, čtivou výpověď o životě jednoho prostého mladíka. Zároveň nám přibližuje moderní Irsko, které si zachovalo jistou starosvětskost, kterou tak dobře známe z historických románů.

Autorka: Barbora Javorková