Britská královna módy a punku promluvila

Úspěšná i kontroverzní dáma poprvé promluvila o svém životě bez příkras. Se spoluautorem Ianem Kellym vytvořili svěží koktejl namíchaný ze vzpomínek samotné Vivienne, jejích přátel i spolupracovníků. Autorizovaný životopis s prostým názvem Vivienne Westwoodová bere čtenáře na dobrodružnou cestu časem.

Westwoodová se narodila v Derbyshire a její život směřoval k nudné kariéře učitelky a manželky. To však změnil druhý Viviennin manžel Malcolm McLaren, jenž mladou matku a malého syna pozval do světa, kde se plní sny. Ian Kelly vede čtenáře od prvního roztrženého trika až na světová módní mola. Vivienne prahla touhou šokovat, trhala a přešívala nejprve oblečení koupené po výprodejích, aby se postupně pustila do navrhování vlastních kousků. Jelikož se Malcolm živil jako hudební manažer, šla kontroverzní móda ruku v ruce s hudební vlnou probíhající zemí. V knize, bezmála jako ve filmovém dokumentu, defilují v té době začínající hudební hvězdy, společně s prozatím neznámými ikonami přehlídkových mol.Sex Pistols, Mick Jagger, Sammy Davies mladší., ale i Twiggy, Siouxsie a její The Banshees či Adam Ant mají ve Viviennině životě své místo a ovlivnili její další směřování. Móda společně s hudbou vždy utvářela nové styly, takže i návrhářka se postupně specializovala. A v těch letech se zrodil PUNK, hudební styl a životní názor, jenž Vivienne vystřelil do módních výšin.

Westwoodová ušla dlouhou cestu, než se stala pojmem, při jehož vyslovení se tají dech. Ikona, jejíž svatební šaty sehrály důležitou roli v životě Carrie Bradshawové a Pana Božského, mluví otevřeně o vzletech a pádech, uchvacuje láskou k ekologii i boří mnoho mýtů o sobě samé. Láska, móda i historie se mísí ve vyprávění tak příjemném, že autorům odpustíte i rozmáchlých 400 stran.

Autorizovaná biografie zaujme fanoušky slavné návrhářky, ale snad také ty, kteří o ní slyší prvně. Příběh je doplněn řadou fotografií. Za zmínku rovněž stojí, že kniha je vytištěna na certifikovaném ekopapíru, přesně v duchu Vivienniných názorů.

Autorka: Helena Herynková