(Bez)nadějný příběh

Sky je obyčejná sedmnáctiletá holka, která žije svůj život mimo zaběhnuté koleje dospívání. Vyrůstala s adoptivní mámou, která ji učila doma a zakazovala jakékoliv technologie – mobil, televizi, internet. Jediným spojením s okolím je pro ni nejlepší kamarádka Six, kvůli které má navíc poprvé nastoupit do školy. Jenže Six odjíždí na výměnný pobyt do Itálie a Sky je odkázána sama na sebe. Vlastně se ani nebojí. Mezi spolužáky je několik chlapců, se kterými chodila. A i když to nikdy nezašlo dál než k neškodnému muchlování ve Skyině posteli, čelí první den pomluvám. Záchranou se jí stává spojenectví s Breckinem, dalším školním outsiderem.

Aby toho nebylo málo, narazí na kluka, který má snad ještě horší pověst než ona. Dean Holder je kluk, po kterém prahne nejedno dívčí srdce, ale jemu je to jedno. O to větší záhadou je pro Sky jeho zájem. A nejen to. Poprvé k nějakému klukovi opravdu něco cítí. I kdyby to bylo pouhé poblouznění, uvědomuje si, že se mu podařilo dostat se jí pod kůži. Sky i Holder v sobě mají ale tajemství z minulosti, o kterých nemluví a která, jak se nakonec ukáže, budou rozhodující.

Autorka Colleen Hoover si velice šikovně pohrála s významy slov. A to především u jmen. Pro čtenáře, který nerozumí angličtině to je trochu skryté, ale i tak pochopí. Když se na ně podíváte zblízka, musí vám být jasné, že mají skrytý význam (a časem také zajímavě zapadnou do příběhu) – Sky, Six, Holder, Hope, Lesslie. Vtipně si pohrává třeba v případě Skyiny kamarádky Six (šest). Ta si na truc změnila jméno, protože se musela s rodiči přestěhovat. A jaké je její původní? U nás by neprošlo, ale v Americe je možné všelicos. Six má v rodném listě Seven Mary. Uznejte sami, že to není úplně obvyklé.

Postavy jsou vlastně úplně obyčejné a průměrné. Přesto jsem měla místy pocit, jako by jejich jednání, chování a dialogy neodpovídaly jejich věku. Přeci jen jim je sedmnáct a osmnáct a i přesto to občas vyznívalo jako by se spolu bavili dva dospělí lidé. Na druhou stranu, tím čím si Holder i Sky prošli, jim dává určité právo být vyzrálejší než jejich vrstevníci. Zároveň se projevovaly rozdíly mezi světy, kde je na denním pořádku sledovat pohyb kamarádů online a mezi tím, kde nic takového není. Kde je jenom přítomnost, teď a tady.

Kdyby někdo přede mne postavil tuhle knihu, nejspíš bych nejásala nadšením. O to větším překvapením pro mě byla. Colleen Hoover napsala neskutečně silný příběh. Odhaluje střípky minulosti, skutečnosti, které dokáže lidský mozek potlačit a zastrčit někam hluboko. Zároveň předkládá příběh založený na lásce a na touze něco cítit. Ukazuje, jak silné může být odhodlání najít to, co bylo před dávnou dobou ztraceno. Přes množství romantiky a zamilovanosti se dostává hlouběji do lidské duše. Do duše dítěte, které si vyčítá jedinou chybu, která změnila život těm, které milovalo. Přesto všechno kniha nepostrádá vtip, příjemný humor i nadsázku. Ale hlavně příslib toho, že nic není úplně beznadějné.

Autorka: Kristýna Pekárková