Běh na dlouhou trať

Hal Koerner už dávno opustil pouhé maratony a vrhl se do delších tratí, tzv. ultramaratonů. Do své knihy Ultra a dál sesbíral zkušenosti vynikajících světových běžců na dlouhé tratě a k tomu přidal celou řadu vlastních poznatků z praxe. Předmluvu napsal samotný Scott Jurek, jeden z nejznámějších světových ultramaratonců a propagátorů dlouhých tratí ve spojení se zdravým životním stylem.

Začínajícím závodníkům, protřelým milovníkům dlouhých běhů i běžcům, kteří touží překročit vlastní stín, nabízí ideální cestu, jak se od maratonských běhů posunout na vyšší úroveň a zvládnout prakticky jakkoliv dlouhou trať. Jednoduše a přehledně seznamuje čtenáře se vším, s čím se při tréninku setkají. Radí se základním výběrem stravy a nápojů, obuvi či oblečení. Běžcům pomůže rovněž s rozvrstvením tréninkové nálože a běžeckými styly v rozličných prostředích.

Nezapomíná však ani na ochranu přírody při běhu, například důrazně varuje před odhazováním odpadků do přírody při běhu. A v neposlední řadě nabádá, aby se běhání stalo vášní, tréninkem a především zábavou. Podle časopisu Outsider se Koerner nejšťastnějším běžcem na světě, což dokazuje i ve své příručce a rád by něco ze svých dovedností přenesl na další.

Kvalitně a srozumitelně předkládané rady a doporučení povedou čtenáře krok za krokem k běžeckým výšinám od základních pojmů až po specifické tipy. Samozřejmě to nefunguje tak, že přečtete knihu a vyrazíte z gauče rovnou na stokilometrovou štreku, ale budete-li poctivě a svědomitě trénovat, stane se Ultra a dál opravdu cenným rádcem při každodenním tréninku.

Knížka Hala Koernera je vhodná především pro všechny běžce, kteří mají za sebou alespoň jeden maraton a rádi by načerpali tipy a rady pro delší tratě. Spoustu nového se ale dozvědí i ti, kteří s běháním teprve začínají a hledají tu pravou inspiraci. Koerner je velkým propagátorem běhu a svou knihou rovněž motivuje čtenáře k lepším výkonům.

Běhání přináší psychickou pohodu, fyzické vybití přebytečné energie a správně zaběhnutá trať zalije celé tělo tolik potřebnými endorfiny. Vítr fičící kolem uší, samota a možnost jen tak si při běhu přemýšlet, tohle blaho zažijete, když se naučíte běhat s Hale Koernerem. Pak doběhnete i ultra a dál.

Autorka: Helena Herynková