Batmanovy útržky

Předně se musí říct, že nemáte-li zatím žádnou zkušenost s počiny dua Snyder-Capullo, pak si Hřbitovní směnu nechte na později. Jednotlivé povídky totiž nepředstavují jen nějaké nové příhody, nýbrž v několika ohledech přímé vsuvky do již proběhlých dějů (např. Batman Rok nula), dopovězení či předznamenání jiných. A to i knihy Batman Eternal, tedy svazku, jenž zatím u nás nevyšel. Pro neznalého čtenáře tak musí být Hřbitovní směna zákonitě zmatečná, byť ne zcela u všech povídek, každopádně se ztrácí řada informací a tedy i výsledné zasazení do kontextu a větší účinek samotného příběhu. V rámci „batmanovského universa“ ale povídky smysl dávají a rozhodně mohou fanoušky pána v netopýřím obleku potěšit.

Nicméně… zatímco předchozí knihy, které Snyder napsal, bravurním způsobem budují děj v uzavřeném dramaturgickém oblouku (ale umí se vzájemně funkčně propojit, knihu mezi knihou), zde na nějaké velké utváření příběhu není prostor. Povídky mají rozdílnou délku a také kvalitu, což jen dosvědčuje známý fakt, že povídkové soubory mají tento neduh rozkolísanosti a problematicky se pak čte celkové ohodnocení knihy. Je třeba brát v potaz, že i Hřbitovní směna má své výborné momenty, stejně jak velmi slabé chvíle, a to nejen scenáristické, ale i výtvarné.

Ostatně, potvrzuje se to, co už ukázaly i předchozí knihy s Batmanem. Jakmile si Greg Capullo začne dávat dovolenou, riskuje DC, že kresba bude za jeho mistrovstvím kulhat. A to někdy tak, že vlastně nemáte ani moc chuť se na jednotlivá okna dívat. Výtvarná pestrost Hřbitovní směny, obdobně jako u některých svazků Sandmana, může sice na jedné straně potěšit, na straně druhé přináší do čtení jistou dávku nepřehlednosti – zvláště pak, když se i v rámci jedné povídky vystřídá více lidí (!). A to u Hřbitovní směny najdeme opravdu rozdílné přístupy, kdy se velmi prokreslená dynamická kresba (s jemnou linkou) Grega Capulla vymění za „předigitalizovaný“ koncept, který sází zejména na plastičnost postav, nebo naopak pak za grafický názor, jenž upřednostňuje jednoduché barevné plochy a tučnou obrysovou linku.

Inu, Hřbitovní směna je poněkud rozporuplné „dítko“ Scotta Snydera. Máte-li rádi jeho Batmana, pak by byla jistě škoda jej minout, na stranu druhou, pokud vysloveně nehopsáte za Brucem Waynem po střechách, přečtěte si raději „tradiční“ svazky Snydera a Capulla.

Hodnocení: 70 %