Batman vs. Superman vs. komiksová gramotnost

Snaha DC Comics vyrovnat se na poli filmových adaptací arcirivalům z Marvelu nabírá na obrátkách. Je přitom docela škoda, že na to jdou hoši ne od lesa, ale podle drobečků od všech těch Avengerů, Iron ManůKapitánů Ameriků na cestě k chaloupce z kasovních úspěchů v hollywoodském lesíku. V DC přece měli skvělé Batmany. Mohli mít i skvělé Supermany (už to jednou fungovalo, sakra!) a materiály mají i na sto dalších superhrdinů. Jenže v seriálech se zaprodali náctiletému publiku a v kinech prostě najednou chtějí všechno to, co Marvel. Jen ne za deset let, ale za dva roky.

Aspoň že to svěřili tomu Snyderovi. Jestli je některý ze současných špičkových režisérů schopný dělat komiksy a není ještě spojený s Marvelem, tak je to právě on. Nedocenění Watchmen a skvělé 300: Bitva u Thermopyl, pamatujete? Sice si pak trochu pokazil reputací Sucker Punchem (což jsou v podstatě zfilmované obaly CD skupin jako Rhapsody nebo Blind Guardien a jejich japonských napodobitelů), ale prostě komiksy má rád, točit umí a rozhodně má svůj styl.

Batman v Superman (Ježíš, co strašlivého distributorům provedlo, že se jim znelíbilo klasické vs.?) je tenhle styl rozpoznatelnější než v předešlém Muži z oceli. Než se k tomu dostaneme, stručně si právě Muže z oceli shrneme – super dva taťkové, jejichž příběhy vás zajímají víc než ten jejich synátora, nejlepší scéna obšlehnutá z komiksu, nějaký nezapamatovatelný děj a najednou megabitka na závěr, kde se podle všeho, co jsme v tu dobu věděli, povedlo během pár vteřin evakuovat z velkoměsta plus minus dva miliony lidí.

Jak ukáže úvod nového snímku, nepovedlo. A tak očima Bruce Wayna sledujeme, co to pro malé křehké znamená, když se v městě střetnou dva Kryptoňané. Je to sice chvílemi jak z mainstreamové komiksové adaptace událostí 11. září a ne jako z filmové adaptace mainstreamového komiksu, ale co? Konečně tvůrcům došlo, že když se kácí les, létají třísky.

Hlavně ale během tohoto úvodu Snyder přijde s rychlokurzem o zrodu Batmana. A i když mu k tomu nehraje Sweet Dreams jako v Sucker Punch, tak Affleckův voiceover evidentně funguje stejně dobře. Ono se vůbec v tomhle filmu skvěle pracuje s hlasy postav a narazíme hned na několik scén, které by si zasloužily být na soundtracku místo hudby (a to je hudební složka filmu skvělá!).

A tak od chvíle, kdy došlo na roztržený perlový náhrdelník, jsem Snyderovi odpustil Muže z oceli a začal opatrně připouštět, že tohle bude dobrý. A ono je. U jisté scény sice nevyženete z hlavy to zpropadené video Jimmyho Kimmela, ale to nevadí, aspoň se zasmějete, i když jinak je Snyderův film záměrně humoruprostý. Všichni jsou v něm hrozně vážní, zachmuření, zahloubaní, případně šokovaní lidskou proradností. Jen Lex Luthor lítá na nějakém dobrém matroši někde v oblacích, ale to nemá být vtipné, spíš děsivé (a taky je, vzhledem k tomu, kdo Luthora hraje, se budete bát přihlásit na FB).

Jenže vzhledem k tomu, že film je o Batmanovi a Supermanovi a taky částečně o Wonder Woman, z nichž ani jeden nikdy humorem neoplýval, je tohle ladění ospravedlnitelné, byť pár suchých hlášek by jistě neškodilo. Trochu větší problém je skutečnost, že si údajně film neužijete, pokud nejste komiksový fanoušek. Údajně potrhnout. No, pokud nejste komiksový fanoušek, tak vás ten film asi zas až tak moc nezajímá. A i pokud nejste a zajímá, tak mi netvrďte, že v roce 2016 nemáte základní povědomí. To je jako tvrdit, že vás nezajímá druhá světová, a proto vás překvapí, že Němci to projeli.

Ale jako ano, počítá se s tím, že je spousta věcí jen naťuknutá a vaše povědomí si informace dosadí samo – týká se to především Batmanovy existence v Supermanově světě (Jokerův vzkaz, skvělé popichování s Wonder Woman o „jistých“ ženštinách). Ono se s tím, co byste mohli a měli vědět, pracuje opravdu mile. To samozřejmě neznamená, že by neměl film scenáristické díry, že by jimi proletěla Enterpreise, ale nic, co by zásadně vybočovalo ze standardů Hollywoodu našich dní (případné „bohužel“ si dosaďte sami dle míry ne/spokojenosti se současnými blockbustery): znamená to jen tolik, že pokud chcete psa bít, hůl si najdete.

Ale pokud se chcete jít pobavit na film, kde to epesně bouchá, zjeví se úžasná Wonder Woman a Batman zase jednou ukáže, že je vedle něj Superman jen emo chcípáček s pár výhodama na sluníčku, pak je Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti ta správná zábava přesně pro vás.

Hodnocení: 70 %

Autor: Boris Hokr