Batman se znovu narodil

22. 7. 2014 v 20.41

Pravděpodobně jen u komiksů se setkáváme s tak nadužívaným sklonem o opakované restarty sérií. Vzpomeňte si, kolikrát jste listovali znovuzačátkem svého oblíbeného hrdiny? Pochopitelně, že něco takového muselo (párkrát) potkat i netopýřího muže.

Alternativy zrodu komiksového hrdiny jen málokdy přinesou něco, co podstatně pohne jeho světem, který už několik desítek let známe. Výjimku netvoří ani Batman: Země jedna, o kterou se postaral scenárista Geoff Johns. Ačkoliv si upraví okolnosti a také motivace některých postav, ve výsledku víme, co se bude dít pak (o deset, dvacet, třicet sešitů později). Důvod, proč tedy takovou knihu vzít do ruky, rozhodně nespočívá v potřebě změnit něco stávajícího, ale spíše si pohrát s tím, co jsme doposud znali a brali za dané. (Ale jak už naznačil perex, brát ve světě komiksu něco jako dané je vlastně nesmysl... Tudíž nám zůstává především ona hra. Kupříkladu s odkazy na jiné díly.)

Johnsonův Batman pochopitelně (i když vlastně, není to škoda?) nezpochybnil událost, která vedla nejen k osiření Bruce Wayna, ale také k jeho horlivosti potírat zločinnost v Gothamu. Na ulici přijde o rodiče. Příčiny mohou být ukryty v různých skrýších, v Zemi jedna Wayne vychází z idei, že za smrtí rodičů stojí starosta Oswald Cobblepot (mimochodem má kukuč nápadně podobný tučňákovi). Scenárista Johnson proto může ve své knize nejen rozehrát souboj dobra a zla, souboj poháněný pomstou, ale také ve druhém plánu - zejména díky postavě Gordona - problematiku korupce. De facto zde nejde ani tak o uplácení, jako spíše o nadvládu vytvořenou strachem z moci. A jak se pak ukáže, také strachem o vlastní život.

Jak už to tak vypadá ze stručného popisu, novinka nakladatelství CREW nepřináší co do obsahu nic neotřelého. Geoff Johnson sází především na svoji zkušenost s vyprávěním, kdy akce střídá akci, než na originalitu - i za cenu nejrůznějších klišé. To nejlepší se proto ukrývá v nenápadnostech, kupříkladu postavě Lucia Foxe, z něhož se stane v budoucnu Batmanův "zbrojíř".

Přednost Země jedna nespočívá v překvapeních, které znovuzačátek může/mohl přinést, ale v něčem jiném. V kresbě. Gary Frank nabízí hrdinský mainstream v tom nejlepším slova smyslu. Velmi funkčně doprovází střih uvnitř dialogů a mezi scénami, které mu předložil Johnson, ať už pomocí dynamického skládání různě velkých oken, nebo napětí uvnitř kompozice jako takové. A ani v nejmenším se nevyhýbá dostatečně podtrhnout noirovou atmosféru Batmana, takže se můžete těšit na nejrůznější siluety, ostré světlo, hru se stíny a tmou a v - jak už i přebal dokazuje - estetizovanou temnotu či déšť.

A ať už to dopadne s příčinami zrodu Batmana jakkoliv, vězte, že ve finále knihy si Bruce kostým navleče a Gotham už nebude nikdy jako dřív.

Hodnocení: 75 %