6325f09a

Báječná léta s lady Pat aneb Lesk a bída londýnské smetánky

Nestává se často, aby si český autor vybral jako téma pro svou prvotinu osudy londýnské aristokracie. Vše je o to zajímavější, že nás v ději zavádí do několika metropolí, v nichž potkáme osobnosti, které výrazně zasáhly do života milionů lidí, jak na britských ostrovech, tak v Československu. V. R. Mach přijal tuto výzvu a čtenář se stává svědkem nevšedního exkurzu do naší nedávné minulosti.

Určitě je pozitivem, že autor nelakuje skutečnost na růžovo. Naopak si všímá, jak mocní a úctyhodní muži na cestě za vytčeným cílem neváhají použít vše, z čeho mají prospěch. V tom vynikají především stárnoucí a potměšilý Richard, XI. lord z Duncanu, a manžel jeho sestřenice, geniální stratég a vlivný poradce premiérky Charles Gregor.

Ač rodina podstupuje množství neúprosných soubojů s konkurencí, její plány pravidelně hatí svou činorodostí Charlesova dcera Patricie. A právě s půvabnou aristokratkou prožíváme její bouřlivé dospívání, první milostná vzplanutí, nečekané rozchody, ale též úspěchy ve škole a sportu.

Čtenáře zaujme, že Pat má po předcích české kořeny, a tak nepřekvapí, že se na konci 80. let vypraví do Prahy. A právě v srdci sametové revoluce si projde těžkou životní zkouškou. I když v ní obstojí, události se vyvinou opačným směrem: hrozí, že se kvůli pražskému pobytu vše spikne proti její londýnské rodině. Poslední možností, jak se vyhnout nebezpečí, je obrátit se na vysoce postavenou osobu. Jenže tou není nikdo jiný než britská královna Alžběta II.

V. R. Mach ve svém debutu mistrně proplétá romanticky laděné pasáže, odehrávající se v exkluzivním prostředí londýnské smetánky, se syrovou realitou všedního dne. Podobně uvádí do kontrastu jednání obyčejných lidí a úzké vrstvy „mocných a slavných“. My tak máme možnost spatřit odvrácenou tvář popularity. Přestože je příběh vystavěn na neustále se měnící dramatické lince, lze v něm najít břitký humor, životní optimizmus a víru v to lepší, co je v lidech, bez ohledu na jejich status.

Román určitě přiláká fanoušky žánru rodové genealogie, jakož i zájemce, kteří se rádi vracejí do doby, kdy v Anglii vyhrávala volby Železná lady a u nás zvonil umíráček komunistickému experimentu. V rámci literatury pro volný čas je kniha, jež vyšla v nakladatelství Klika, rozhodně kvalitním čtením.