Až se ráno probudíš, budeš vědět, kdo jsem?

Claire Armstrongová vede šťastný a spokojený život: má dvě krásné dcery, vzala si muže svých snů a má práci, kterou nade vše miluje. Domeček z karet se ale začne bortit ve chvíli, kdy se dozví, že trpí Alzheimerovou chorobou. Je nucena odejít ze školy, kde učila, nedokáže dojít sama domů a slova, která tak dobře znala, jí mizí z hlavy. Aby toho nebylo málo, začíná zapomínat to nejdůležitější – to, že kdy milovala svého manžela Grega.

Brzy po diagnóze se Claire stává vězněm ve vlastním domě, kde se o ni stará matka Ruth, která si boj s chorobou už jednou zažila – její milovaný manžel na ni zemřel. Všichni ví, že i Claire čeká stejný osud. Jak ale naložit s vyměřeným časem?

Kniha vzpomínek britské autorky Rowan Coleman je kombinací obrovského smutku, pramenícího z nevyléčitelné choroby, a pořádné dávky humoru, který jej vyvažuje. Každá kapitola je napsána z pohledu jiného člena rodiny, díky čemuž můžete nahlédnout do duše všem postavám a vžít se do jejich nelehké situace. Ruth, Caitlin, Esther a Greg tak nejsou vedlejšími postavami, nýbrž hlavními hrdiny, které spojuje neomezená láska k jedné výjimečné ženě.

Číst Knihu vzpomínek bylo tak trochu jako číst Hvězdy nám nepřály od Johna Greena s tím rozdílem, že nemocnou hrdinkou nebyla mladá puberťačka, nýbrž dospělá žena. Výsledek byl ale stejný: nikdy jsem nevěděla, jestli se mám smát nebo brečet. Jistá je ale jedna věc – bavila jsem se od začátku až do konce. Kniha vzpomínek mě skutečně pohltila. Nevím, jaké to je ztratit paměť, ale pokud bych si měla průběh takové nemoci představit, pak bych si ho představila tak, jak to popsala autorka. Jsem však přesvědčená o tom, že knížka není není jen o Alzheimerově chorobě, ale především o mateřské lásce, která nezná hranic, a proto ji nemůže zastavit ani ta nejhorší nemoc na světě.

Kniha vzpomínek rozhodně splnila má očekávání. Ačkoliv jsem k ní byla nejdříve skeptická, moc se mi zalíbila a doporučila bych ji každému dospělému čtenáři. Jsem si jistá, že v každé z postav nalezne kus sebe.

Autorka: Kristýna Tranová