Až mi zítra (ne)budeš chybět

Zdiskreditovaný a čerstvě propuštěný z vězní. Bývalý speciální policejní vyšetřovatel Thorkild Aske se jen nerad smiřuje se životem. Jeho snaha o jeho předčasné ukončení skončila katastroficky, a tak teď tráví dny odpočítáváním času, kdy si vezme další dávku léků na bolest, na úzkost, na vedlejší účinky všech těch ostatních, které do sebe s chutí cpe. A jako by ani tohle nestačilo, vyšle ho jeho psychoterapeut na předem prohranou misi. Najít zmizelého syna lidí, které připravil o neteř. Rozjitřené pocity jsou na všech stranách a Thorkild by se ze všeho nejraději uchýlil do bezpečí svého bytu, zatáhl závěsy a čekal, až přijde ona.

Norský krimi román Až mi zítra budeš chybět bravurně vykresluje psychiku člověka, který v jediném okamžiku ztratí úplně všechno. Reputaci, práci, důstojnost, člověka, na kterém mu záleželo. V prolínajících se kapitolách se vrací ke dnům, které tomu všemu předcházely a současnému příběhu, který se víc a víc zamotává. V některých momentech hlavní postava a ani čtenář neví, co je skutečné, co se opravdu na březích ostrova děje. O to je zajímavější náhled do Askeho vzpomínek.

Autor Heine T. Bakkeid míchá kartami všech postav, které se v příběhu objevují. Z nikoho nedělá hrdinu ani padoucha, pouze je nechává na sebe vzájemně působit a měnit se pod vlivem okolností a vlastních předpokladů. Co je správné, jak žít s vinou, studem, jak obhájit svá vlastní rozhodnutí před sebou samým? Vyšetřování zmizení mladého muže je v příběhu jen začátkem, který přivádí Thorkilda k dalším záhadám, jež je nucen řešit. A jako bumerang se k němu vrací minulost, kdy působil jako elitní vyšetřovatel. Pravda, kterou zná jen on.

Až mi zítra budeš chybět není jen klasickou severskou krimi, ale také psychologický román, který čtenáře vtáhne a nepustí. Temné prostředí osloských břehů a depresivní pohled na život hlavní postavy dokreslují chlad, který z knihy dýchá. Přesto, že nejsem fanouškem tohoto žánru, kniha Až mi zítra budeš chybět mne nadchla. Hlavní hrdina vlastně není hrdina, ale jen obyčejný chlap, kterého semlela děsivá kola života a na konci z něj zůstává prostě jen Thorkild Aske. Muž, se kterým se s chutí setkám v dalším románu od Heine T. Bakkeida.

Autorka: Kristýna Pekárková