Australský debut láká na povedenou obálku a palčivé téma

Příběh začíná krátce po skončení první světové války. Právě z ní se vrací Tom Sherbourne a jediné, po čem touží, je ztracený klid v duši. Náhodou se dostává na místo správce majáku na opuštěném ostrůvku Janus u západního pobřeží Austrálie. Když se navíc zamiluje do dívky Izabely, která žije s rodiči na březích Austrálie, nečeká, že by jejich společný život mohl skončit jinak než šťastně. Zoufalost Izabely z několikanásobného potratu, Tomova bezvýhradná láska k ní a opuštěná loďka s mrtvým mužem a živým dítětem zapříčiní sled událostí, které ovlivní snad všechny obyvatele přístavního městečka Partageuse.

Zpočátku se čtenáři ani nezdá, že půjde o příběh tolik nabitý emocemi. Děj totiž plyne naprosto pozvolna, ozvláštněn jen autorčiným poetickým stylem. Zejména v porovnání s druhou polovinou knihy, kdy se věci dostanou do pohybu, se začátek zdá být až nudným. Ale to jen proto, že závěr je tolik nabitý emocemi a událostmi, že za sebou nechává rozjezd a čtenáře naprosto pohltí.

Je to právě téma, které je největší devízou knihy. Na první pohled obyčejná historická fikce v sobě totiž ukrývá veliký otazník v podobě morálního dilematu, zda dítě patří těm, kteří jej vychovali a nebo těm, kteří jej povili. Díky er formě střídavě se soustředící na trio hlavních postav (kromě Toma a Izabely také na Hannah, matku onoho miminka) střídavě chápeme i nenávidíme všechny. To nám jen potvrzuje dávno platný fakt, že každá mince má dvě strany. Kniha totiž nemá hrdinu v pravém slova smyslu – všichni chybují a dělají strašné věci, ale omlouvá je, když je to z lásky?

M. L. Stedmanová ve svém debutu připravila koktejl těch správných emocí, atraktivního prostředí a zajímavých charakterů, který dohromady tvoří nezapomenutelné dílo. Atmosféru knihy nejlépe přiblíží video, které nahrazuje klasický knižní trailer, ale není o nic méně výmluvné:

Důležité je nenechat se odradit pozvolnějším začátkem, který v porovnání se zbytkem díla působí trochu nedotaženě. Čtenářky zamilovaných románů se budou dojímat, milovníci psychologie určitě ocení propracované téma a rozličné charaktery postav a ti ostatní? Ti si také jistě najdou to svoje.

Hodnocení: 70%

Autorka: Alžběta Široká

Zdroj obrázku: CC PhotoDalo