Anděl smrti přilétá z Ostravy

Pokud znáte Vilu na Sadové, není třeba hlavní hrdinku Bo zdlouhavě představovat. Takový člověk se totiž nezapomíná. Sarkastická, neodbytná a houževnatá realitní makléřka s divokou minulostí u speciálních jednotek ministerstva vnitra je tak trochu magnet na průšvihy a i thriller Anděl smrti ji dostává do takových situací, ze kterých by jen málokdo vyváznul bez fyzické nebo psychické újmy.

Bo je jako hlavní hrdinka dokonalým příkladem emancipované a silné ženy, která dělá čest všem ostravským ženám. Ne, vážně. U jejích sarkastických poznámek jsem se velice dobře bavila. Nutno zmínit, že velice oceňuji Sklářovu nápaditost, co se slovních obratů, pleonasmů a přirovnání týče. Před očima se vám střídá jedna perla za druhou a některé dialogy mezi Bo a jejím kolegou Říďou jsou přehlídkou krás jazyka českého (obzvláště pak ostravského).

Detektivní zápletka samotná je natolik rozvětvená a závislá na množství postav, že ji lze jen stěží popsat v několika málo větách. Právě tuto rozvětvenost považuji za silnou a zároveň slabou stránku knihy. Byla pro mě důkazem toho, že thriller není jen snůškou nahodilých událostí, působil promyšleně a logicky. Na druhou stranu jsou momenty, které působí až moc vykonstruovaně a násilně a především těžko uvěřitelně. Příběh pak neplyne tak, jak má, což tak trochu brání čtenáři, aby si mohl knihu užít se zatajeným dechem.

Mnozí přirovnávají Anděla smrti ke stylu severských detektivek Joa Nesbøho. Předčasné, řekla bych. Brutalita vražd, jakkoli nápaditá a odporná je, a vulgarismy v každé třetí větě sice dodávají thrilleru punc syrovosti a vlastně i surovosti, ale nepředurčují ho k jasnému úspěchu.

Bezpochyby se těším, až si přečtu další Sklářův román. Jsem si jistá, že bude dobře napsaný, perfektně promyšlený a napínavý. Snad se také můžu těšit i na ten pocit, který mě na detektivkách a thrillerech přitahuje nejvíce – chci se na začátku nadechnout a pak už jen bez dechu číst a číst až do poslední stránky.

Nebo dokud mi nedojde dech.

Přeji co nejvíce napínavých příběhů.

Autorka: Jana Sklenářová