Analfabetka, která zachránila švédského krále

Zatímco Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel právě atakuje česká kina, na knižních pultech se objevila jeho stejně zábavná následovnice, Analfabetka, která uměla počítat. Oba tyto humoristické romány jsou dílem švédského spisovatele a novináře Jonase Jonassona a mají až na hlavní postavu mnoho společného.

Přestože práce vynašečky latrín nebyla pro Nombeko žádným ternem, jako chudý sirotek si nemohla moc vybírat. Na školu sice neměla peníze, ale to jí nikterak nebránilo v tom, aby se vzdělávala na vlastní pěst. Už jako malá holka uměla velmi dobře počítat a brzy se naučila i číst. Svou inteligencí šokovala nejednoho bělocha, který nemohl uvěřit tomu, že nějaká malá, chudá černoška ze slumu to umí s čísly mnohem lépe, než kdejaký vysokoškolský absolvent.

Náhoda Nombeko zavedla do výzkumného střediska v Pelindabě, kde kromě uklízení našla uplatnění také jako neoficiální asistentka inženýra van der Westhuizena, hlupáka, jehož znalosti jaderných zbraní byly srovnatelné s jeho schopnostmi jednat s příslušníky jiné rasy, tedy téměř nulové. Když se o více než jedenáct let později mladá černoška zaplete do nadnárodního problému, jenž obsahuje deset kilo antilopího masa, tři Číňanky, dva izraelské agenty Mosadu a jednu jadernou bombu, která nikdy neměla existovat, je jí okamžitě jasné, že musí pryč z Jihoafrické republiky. A tak se Nombeko dostane až do Švédska, kde její osud navždy změní dvojčata Holger 1 a 2.

Stejně jako Jonassonova předchozí kniha i Analfabetka srší absurdním humorem. Hlavní postavy tak zažívají řadu příhod, z nichž mnohé mají hořkosladkou příchuť. Přestože je příběh občas příliš zamotaný a objevuje se i několik samoúčelných událostí, autor tento nedostatek vyvažuje některými velmi povedenými scénami (multifunkční využití mrtvoly jednoho dvaapadesátiletého Američana, setkání s lakotným párem postarších manželů nebo smrt otce dvojčat, kterou zavinila buď socha krále, nebo Lenina).

Analfabetka, která uměla počítat je prostě skvělou oddechovou knížkou, kterou si můžete směle přibalit na dovolenou. Rozhodně pobaví a sem tam utrousí i nějakou tu zajímavou informaci o Nelsonu Mandelovi, atomových bombách, falšování čínské keramiky nebo nelehkém životě vynašeče latrín.

Hodnocení: 82 %

Autorka: Eva Korytářová