Alenka v kraji podivuhodných ilustrací

Zvídavá a trochu prostořeká holčička, která je v angličtině známá jako Alice, učarovala již mnoha generacím dětí i dospělých a její příběhy se dočkaly řady vydání v nejrůznějších jazycích. Nakladatelství Slovart právě představilo třetí vydání skvělého českého překladu manželů Hany a Aloyse Skoumalových. Co činí tuto knihu jedinečnou, jsou úchvatné ilustrace slovenského grafika Dušana Kállaye, za něž loni v New Yorku získal prestižní ocenění mezi celosvětovou konkurencí a které vystihují surrealistického ducha Carrollova díla.

Nová ilustrovaná kniha nese název Alenka v kraji divů a za zrcadlem a jak z názvu vyplývá, obsahuje obě Alenčina dobrodružství. První část se jmenuje Alenka v kraji divů, v jiných překladech je známá též jako Alenka v říši divů. V tomto pohádkovém příběhu se děvčátko ze samé nudy vydává za Bílým Králíkem a králičí norou propadne do země, kde je možné všechno a všechno se řídí vlastní logikou. Setká se tam s kočkou Šklíbou, svérázným Kloboučníkem či Srdcovou Královnou, která poroučí každému, kdo se jí znelíbí, srazit hlavu.

Stejně jako je toto vyprávění inspirováno karetní hrou, je druhá část knihy pojata jako šachy. Nazývá se Za zrcadlem, a s čím se tam Alenka setkala. Tentokrát to není králičí nora, ale zrcadlo, co zavede Alenku do snového světa s mluvícími květinami, prapodivnými zvířaty a dalšími tvory, které může stvořit jen bujná fantazie. Šachová partie ji dovede až na královský trůn, mezi Černou a Bílou Královnu.

Carroll rozvíjí své dva příběhy plné hravých absurdit s dětskou samozřejmostí. Připomínají spíše surrealistické povídky než pouhé pohádky, a snad proto jsou tak oblíbené nejen mezi malými čtenáři, nýbrž i mezi filmaři. Autor v knize nešetří květnatým jazykem a slovními hříčkami, z druhé části pochází například jedna z nejzajímavějších nonsensových básní v angličtině, které Skoumalovi přiřkli název Tlachapoud: „Je svatvečer. Lysperní jeleni / se vírně vrtáčejí v mokřavě. / Vetchaří hadroušci jsou roztruchleni / a selvy syští tesknoskuhravě.“

Hodnocení: 87 %

Autorka:  Michaela Doubravová