Matthew Quirk: 500

Mike Ford studuje vysokou školu a snaží se vybřednout z dluhů, které mu už přerůstají přes hlavu. Jeho otec sedí ve vězení a on sám taky zrovna nežije nejpříkladnější život. Šel v otcových šlépějích a dostal se na šikmou plochu: loupil, kradl a byl přistižen. Mikův život se začne ubírat správným směrem ve chvíli, kdy ho otcův dávný přítel vytáhne ze dna. Začne studovat práva, po nocích si vydělává, kde se dá, a snaží se splatit obrovské dluhy, které mu přerostly přes hlavu.

Profesor Davies, ke kterému chodí Mike na seminář, v něm objeví přesvědčovací talent a dá mu po skončení školy práci ve své firmě. Oficiálně poskytuje konzultační služby, ale realita je mnohem zajímavější. A drsnější. Davies Group je lobbyistická společnost a dokáže pro své klienty prosadit téměř cokoliv. Mikovi se podaří raketový kariérní postup a brzy se o něm šušká, že má před sebou velkou budoucnost. Všechno vypadá ideálně – dluhy jsou splaceny, otce propustí z vězení a Mika čeká luxusní život. Brzy však zjistí, že cena, kterou za vše bude muset zaplatit, je větší než předpokládal. Mike Ford si uvědomuje, že svou duši upsal ďáblu, který se ukrývá v detailech. Metody Davies Group ho začnou výrazně ohrožovat na životě. Špinavý svět washingtonského politického světa ho vrátil tam, odkud vzešel: na šikmou plochu.

Matthew Quirk touto knihou debutoval. Absolvoval studium historie a literatury na Harvardu a několik let strávil coby novinář psaním o špinavostech tohoto světa. Zde patrně čerpal náměty a nápady pro svou knihu. 500 se přirovnává k románům Johna Grishama, ale bylo by laciné tvrdit, že Matthew Quirk je „nový Grisham“.

Autor totiž předkládá vlastní způsob vyprávění, který pro tento žánr není tak docela obvyklý. Možná vás překvapí dlouhé pasáže bez dialogů, ve kterých se ale dozvíte vše, co potřebujete – jak funguje lobbing nebo na jakých základech je postavena Davies Group. Quirk vypráví způsobem, kdy vás nejdříve uvede do situace, ve které se hrdina příběhu nachází, a pak pomalu vysvětlí, jak se do této situace dostal (a proč) a pokračuje v příběhu dále.

Otevírá otázky o tom, kdo vlastně řídí tento svět, kdo stojí v pozadí a které zájmy vyhrávají. Věrohodná a působivá atmosféra románu nás nutí přestat si uvědomovat, že čteme pouhý román. Pomáhá tomu i skutečnost, že pravou tvář americké politické scény zná Matthew Quirk velice dobře.