11 dětí Hattie Shepherdové

Autorka Dvanácti kmenů Hattiiných, Ayana Mathisová, je absolventkou proslulého amerického Writers Workshop v Iowě a držitelkou stipendia Michener-Coernicus. Její prvotina se umístila mezi bestsellery deníku The New York Times a známá americká herečka a moderátorka Oprah Winfrey ji zařadila do svého knižního klubu Oprah’s Book Club 2.0. Román v současné době vychází v 17 zemích a prodalo se ho více než 400 tisíc výtisků.

Hlavní protagonistkou tohoto příběhu je Hattie Shepherdová, která ve 20. letech přijíždí do Philadelphie z jihu Spojených států s vidinou lepších zítřků a relativní svobody pro sebe a svou budoucí rodinu. Osud tomu však chtěl jinak. Hattie se provdá za muže, který má do ideálu opravdu daleko. Postupně přivede na svět jedenáct dětí, jejichž příběhy mohou čtenáři sledovat na stránkách tohoto srdceryvného románu.

Kniha jako taková je sbírkou navzájem propojených povídek, z nichž se každá věnuje některému z Hattiiných dětí. Postupně se tak seznamujeme se všemi jejími potomky v důležitých životních okamžicích. Příběhy jsou sice velmi rozličné, přesto ale mají něco společného. A oním pojítkem je tvrdý život plný utrpení a nelehkých osudů, stejně jako touha po lásce, uznání a troše něhy.

Postupně tak čtenáři prožívají spolu s Hattiinou rodinou více než šedesát let, které mapují nelehký úděl černých Američanů v tehdejší době. Pro některé čtenáře může být přesto tato kniha zklamáním. A to z jednoho prostého důvodu, pokud budete mít příliš velká očekávání a budete toužit po velkém díle, které sleduje osudy Afroameričanů v době, kdy se svět měnil a oni přesto stáli na okraji společnosti, může vás zamrzet fakt, že autorka se toto téma rozhodla zpracovat po svém a více komorně a melodramaticky. Přesto má Dvanáct kmenů Hattiiných co nabídnout a pokud nebudete očekávat příliš, mile vás překvapí.

Dvanáct kmenů Hattiiných je knihou plnou citů a emocí – ať projevených, nebo těch prožívaných ve skrytu sebe sama. A i přes některé slabší chvilky si rozhodně zaslouží pozornost čtenářů, kteří touží po příběhu o životě “obyčejné” černošské rodiny, pro kterou si osud přichystal celou řadu nelehkých situací.

Autor: Petr Čapek

K dispozici také e-kniha.