10 x svět podle Jacka a Heather

4. 4. 2018 v 13.00

Cestovat, snít, užívat si každý přítomný okamžik, objevovat neobjevené. Poddat se lásce, věřit v sílu přátelství a hodit všechny starosti za hlavu. Přesně takhle vypadají dokonalé prázdniny, na které vás vezme Mapa k tobě.

Autor  J.P. Moninnger je oceňovaným americkým autorem a profesorem angličtiny. Pod jménem Joseph Monninger  publikoval řadu knih v žánru romantiky a young adult. U nás je Mapa k tobě jeho první vydaným románem a tady je pár věcí, které by vás na knize mohly zaujmout:

1.  Přátelství na věky věků

Heather, Constance a Amy jsou tři kamarádky, které se po dokončení studií na americké univerzitě vydají na prázdninovou cestu do Evropy. Nic je nedokáže rozdělit, navzájem se podrží a jedna za druhou by položily život, a co utuží přátelství víc než cestovatelské zážitky?

2.  I cesta může být cíl

Přesný plán, seznamy památek a turistických míst, které chtějí navštívit, než svou duši zaprodají pracovnímu procesu v rodné Americe. Jenže pak Heather cestou do Amsterdamu potká Jacka. A cestování najednou získá úplně jiný rozměr. Jack stopuje cestu svého dědečka, který se po druhé světové válce vracel přes Evropu domů a zanechal po sobě deník. Párty v Amsterdamu, solný důl v Krakově, výlet na lodi s mlékaři v Praze (jen by mě zajímalo, kde takovou loď v Praze potkám), romantika v Paříži, muzea a katedrály jsou najednou zapomenuty pro mnohem autentičtější zážitky.

3.  Carpe diem

Jack je bohém. Je to přesně ten typ muže, jehož úsměv způsobí, že vám zrosolovatí kolena, a  stačí jediný pohled do jeho očí, aby se vám srdce samou touhou rozskočilo (tedy pokud jste osoba ženského pohlaví). Chytrý, vtipný, lehce provokativní, dokáže vystoupit ze zajetých kolejí a hlavně chce žít teď a tady. Zažívat věci jen pro ně samotné, ne pro líbivé fotky na Instagramu. Heather je naopak plánovačka až do morku kostí, co není zaškatulkováno a naplánováno v diáři, jako by nebylo. Ambiciózní budoucí investiční bankéřka má život nalajnovaný a s Jackem najednou poznává kouzlo spontánnosti a relativně neracionálních rozhodnutí. Heather se sice se může občas jevit nesympaticky díky své nabubřelosti a odměřenosti, ale stejně jako vás ji Jack smete svou nekonvenční  povahou a  užíváním si prosté přítomnosti.

4.  Láska až za hrob

Asi vás nepřekvapí, že Heather a Jack se do sebe bláznivě zamilují. Jejich láska se rozhoří mocným plamenem a jen tak tak, že neshoří zaživa. Spalující polibky i osudová přitažlivost ústřední dvojice tak vytváří neskonale romantickou atmosféru. Budiž k dobru autorce, že se jí podařilo nesklouznout k přeslazenosti, kýčovitosti a nepřiměřenému patosu a cit dvou mladých milenců zůstává svěží a kouzelný.

5.  Vtípek sem, vtípek tam

Jistě, sladkým milostným vyznáním se romantický příběh úplně nevyhne, ale báječným okořeněním jsou vtípky a škádlení, které probíhají mezi Heather a Jackem. Dialogy tak mají spád, jsou jiskrné a velmi často opravdu pobaví. A to se v románech tohoto typu jen tak nevidí.

6.  Trocha klišé neuškodí

Velké lásky to zjevně mají vždycky komplikované, vzpomeňte si třeba na Romea a Julii, Annu Kareninu a Bolkonského, nebo třeba na Louisu a Willa, pokud chcete příklad ze současné literatury, těch šťastně nešťastných dvojic by se našlo mnoho. A tak zásadní zvrat se nevyhne ani Heather a Jackovi. Tady autorka vkročila do zcela neoriginálních vod klišé a sladkobolnosti, což románu trochu ubírá na uvěřitelnosti, ale dojetí a pocit osudovosti vás nemine.

7.  Mládí, volnost, svoboda

Je to kniha o mladých lidech a o lásce, a tak není divu, že cílovou skupinou jsou především čtenářky mladší věkové kategorie. Tomu odpovídá i trochu pubertální styl vyjadřování, který občas trochu kontrastuje s předčasnou vyspělostí Heather. Ale i tak věřím, že dívky, kterým je příběh určen, budou naprosto okouzleny. I když je možná úplně jedno, jaké číslo prozrazuje vaše občanka, neboť nad stránkami románu se vznáší opar naprosté volnosti, bezstarostnosti a snahy užít si každý den, a výsledkem čtení je touha sbalit batoh a vyrazit na cestu. Je jedno kam, hlavně aby tam byl krásný kluk, se kterým to svobodomyslné toulání bude stát za to.

Mapa k tobě je pohodovou romancí, která potěší a která nebere život příliš vážně. Pokud milujete osudové romantické příběhy ve stylu Hvězdy nám nepřály nebo Než jsem tě poznala, bude tato kniha přesně váš šálek čaje.

Autorka: Monika Riesová