V hektickém světě dnešní fantasy literatury, kde motivy často zasahují citlivá místa a bourají stereotypy, je Neal Shusterman zářným majákem kreativity a neotřelé vynalézavosti. Přestože už napsal přes padesát knih, jeho příběhy stále působí originálně a čtenář si z nich odnáší i důležitá ponaučení. Totéž platí pro knihu Pravidla hry, která právě vychází.
Kurz pravidel podle Shustermana
Autor, u nás známý hlavně díky sérii Smrtka, není žádné ořezávátko. Jeho vliv přesahuje stránky knih. Má přirozený talent zaujmout mladé čtenáře a přitom jim umí skvěle přiblížit těžká témata života zasazená do bezpečného prostředí fiktivních příběhů.
„Doufám, že se čtenář po přečtení podívá na sebe a na svět okolo jinýma očima. Přál bych si, aby příběh otřásl komfortní zónou lidí. Čehož lze dosáhnout pouze rozpoznáním a odbouráním špatných zvyků nejen našich osobních, ale i těch se společenským dopadem,“
vysvětloval Shusterman svou vizi v rozhovoru pro Walker Books.
Lhostejný bílý heterosexuál
Ani novinka Pravidla hry není v tomto ohledu jiná. Hlavního hrdinu Ashe Shusterman popisuje jako lhostejného bílého heterosexuála, kterého „čeká intenzivní kurz v oblasti rasismu, sexismu, homofobie a privilegovanosti, a to prostřednictvím řady událostí, které ho zasáhnou víc než údery na hřišti pro americký fotbal“. Přesně takto „lákal” autor na svého hlavního hrdinu krátce po vydání knihy v USA na serveru booktopia.com.
„Pravidla hry jsou o empatii, ale i o přijímání osobní a společenské odpovědnosti, i když to není příjemné,“
dodává Shusterman.
Pokud jste se tedy dosud jako čtenáři se Shustermanem míjeli, Pravidla hry můžou být skvělou vstupní branou do jeho dystopického světa.
Směr Hollywood
Samozřejmě, to by nebyl Shusterman, kdyby už na motivy knihy nebyl ve vývoji seriál. Jeho dílo je dokladem síly představivosti a nekonečných možností vyprávění. S každým novým projektem laškuje s hranicemi vypravěčských konvencí a vyzývá čtenáře ke kritickému přemýšlení o světě kolem sebe. Není proto divu, že kolem jeho knih čenichá nejeden hollywoodský producent. Jak zmínil v exkluzivním rozhovoru pro Magazín Luxor z loňského podzimu, na adaptaci Smrtek by se měl podílet i Steven Spielberg. Neal Shusterman, sám zkušený scénárista, by pak na natáčení Pravidel hry dohlížel jako výkonný producent.
Článek vyšel v Magazínu LUXOR v dubnu 2024. Jeho autorem je Šimon Köpp.
Ukázka z knihy Pravidla hry:
Nebudete mi to věřit. Vaše první reakce bude, že jsem přišel o rozum. Nebo zkusíte největší hit u kluků, co hrají fotbal: moc úrazů hlavy. Možná řeknete, že vás tahám na vařené nudli nebo si z vás dělám regulérní prdel. Klidně si to myslete, je mi to buřt, jestli se vám bude líp spát. Děláme to všichni, no ne? Všichni si tkáme svoji pavučinu jako ten nejpracovitější pavouk a pak si na ní hezky sedíme a užíváme si klamný pocit bezpečí. Tam se nám snadno nalhává, jak se dostaneme z těch největších sraček.
A že jsme si jich prožili. Vy, oni, já, všichni. Svět je jedna velká automatická pračka, co se může změnit s každou otáčkou. Takže je otázka, jestli spíš než pračka to není drtička. Něco známe všichni, protože se nám to děje zleva zprava – já ale viděl něco víc. Něco, co na vás nevybafnou ve zprávách a co ne[1]zjistí vědecký esa. A když ne oni, tak prostě nikdo na světě.
Jak říkám– věřte si tomu, nebo ne. Když se nad tím tak zamyslím, asi bude lepší ta druhá varianta. Bude vám líp, když to zůstane jen v rovině příběhu. Jen si hezky seďte uprostřed té svojí pavučiny. A jako ten pavouk, chytejte si mouchy a dělejte, že přesně takhle jste to vždycky chtěli.
Jmenuju se Ash. Změnila se kolem mě tuna věcí, ale tohle ne. Je to jméno, že jo. Točí se kolem něj celej život. Ještěže tak. Mimochodem, to Ash je zkrácenina od „Ashley“. Babička dodnes trvá na tom, že to ve svý době bylo velmi chlapský jméno. Jmenoval se tak její brácha díky tomu, že jeho rodiče viděli Jih proti Severu. Narodil se v devětatřicátým, když ten film měl premiéru. To ještě rasismus nebylo takový téma. Malej Ashley měl dvojče jménem Rhett, který umřelo na dětskou obrnu. Největší ironie ovšem je, že herec, který hrál Ashleyho Wilkese v tom filmu, se jmenoval Leslie. Borec to schytal v reálu i na plátně.
O knize:
Stačil jeden úder na fotbalovém hřišti, aby se Ashtonův život dočista proměnil. Najednou nic nevypadá tak, jak si to pamatuje, protože ač se to zdá nemožné, Ash se ocitl v jiné dimenzi. Od té chvíle se pohybuje po světech, které jsou téměř jako ten jeho – ale ne tak docela. Začalo to drobnými změnami, které se ale rychle vymkly kontrole, a Ash sklouznul do vesmírů, kde může mít všechno, co si kdy přál… Do vesmírů, které ho pomalu učí dívat se na svůj život úplně jinýma očima. Pokud si však nedá pozor, mohl by mu jeho skutečný svět proklouznout mezi prsty a navždy zmizet…
Napsat komentář