Nerada čtenáře šokuje krví a krutostmi, spíše hledá hranici temného v každém z nás a ptá se proč. Možná díky tomu vyrostla malá dyslektická čtenářka dobrodružných příběhů v nejoblíbenější spisovatelku Dánska.
Spisovatelka a novinářka Sara Blædel (nar. 1964) debutovala v roce 2004 románem Grønt støv (Zelený prach), prvním dílem série o vyšetřovatelce Louise Rickové a novinářce Camille Lindové. Sama říká, že předlohou rázné policistky je jedna její dávná známá a příběhy, které píše, nesmí psát s ohledem na to, co by se mohlo líbit čtenářům. Prostě chce vyprávět scénáře, které se jí honí v hlavě. Na rozdíl od většiny úspěšných spisovatelů si svoji práci nevysnila. Původně pracovala jako servírka a dělala to opravdu ráda. Jenže její tělo ten nápor nezvládalo, a tak si založila malé vydavatelství. Nejprve ji vůbec nenapadlo, že by mohla sama psát, jen pouštěla do světa příběhy jiných. Zůstala sama s malým synem, živila se jako novinářka a psaním příběhů jen upouštěla páru v rámci stresujícího zaměstnání. Její první kniha se lidem líbila, ale bestseller se stal až z té druhé. Autorka byla tehdy postavena před nelehkou volbu, zda se s malým dítětem doma vzdát dobře placené práce a vkročit do nejistě otevřených dveří profesionální spisovatelky. Zariskovala a stala se oceňovanou královnou dánské krimi, jejíž knihy se prodávají ve třiceti osmi zemích světa. Bez nadsázky se dá říct, že každý Dán má v knihovničce alespoň jednu její knihu, protože jen v této pětimilionové zemi se jejích detektivek prodalo na tři miliony. Ve svých detektivních příbězích si potrpí na autenticitu a detaily a přiznává, že tak dlouho chodila na konzultace za policisty a patology, až má mezi nimi velkou spoustu přátel. Vyšetřovatelka Louise bydlí v knize v autorčině reálném bývalém bytě a stejně jako ona sama vychovává syna. Druhou věcí, která dělá její knihy tak mimořádně čtivé, je to, z jak různých úhlů se dokáže dívat na lidské osudy a svoje detektivní případy. Sara Blædel ví, že každý člověk se na svět dívá jinýma očima a každé zlo vzniká na základě jiných pohnutek. A ve svých knihách je obrací ze všech úhlů až do nečekaného rozuzlení.
NOVINKA: Dávno ztracená
Nenápadná žena v domácnosti je zastřelena loveckou puškou přes otevřené okno a zemře ještě dříve, než dopadne na podlahu své kuchyně. Anglickým vyšetřovatelům v tomto případě chybí nejen pachatel, ale také motiv. Zjistí se ale, že ačkoliv byla zavražděna v Anglii, už osmnáct let figuruje na seznamu pohřešovaných Dánů. Což je případ pro vyšetřovatelku Louise Rickovou a jejího parťáka Eika, kteří se v minulém díle série dali dohromady v nově vznikajícím oddělení pro staré nevyšetřené případy. Je na nich, aby vysvětlili, proč tolik Dánů posílalo na účet zavražděné vysoké finanční obnosy. Kdo byli ti lidé, za co platili a proč už nikdo z nich nežije? Sara Blædel se po tématu péče o duševně choré, které se stalo podtónem předposlední knihy Zapomenuté dívky, věnuje etice asistované sebevraždy. Téma se proplétá s dalšími osudy hlavních hrdinů všech autorčiných detektivek. Louise se cítí šťastná, protože se s Eikem sestěhovali na jednu adresu jako oficiální pár, dokud se tedy neobjeví nový případ a nová odhalení. V Dánsku přibývají po anglické vraždě další mrtví, Eik mezitím sedí ve vězení v Anglii jako její hlavní podezřelý a Louise objevuje něco z jeho dávné minulosti. Naštěstí i ta největší tajemství jednou vyjdou na povrch.
Během rituálu zasvěcování do dospělosti zmizí patnáctiletý chlapec a zanedlouho se ukáže, že není jediným pohřešovaným. Proč všichni mlčí? Co skrývá tajemný les? Kdo používá Stezku mrtvých, po níž se za starých časů chodívalo k obětnímu dubu? Najdou se ve Hvalso i dnes vyznavači dávné severské víry, kteří bohům přinášejí oběti? Pátrání po pohřešovaném chlapci se pro Louise Rickovou stává nepříjemně osobním. Stopy totiž vedou na panské sídlo, kam se provdala Louisina nejlepší kamarádka Camilla a i ona má stejně jako Louise patnáctiletého syna. Vyšetřování odhalí temné stránky rádoby malebného dánského venkova, kde každý na každého něco ví a nebojí se toho využít. Louise opět musí čelit vlastní minulosti a čas navíc běží zběsilým tempem. Podaří se chlapce najít včas?
V lese je nalezena mrtvá žena s výrazně zjizvenou tváří. Identifikace by měla být snadná, ale žena nikomu nechybí a v seznamech pohřešovaných nikdo podobný nefiguruje. Po čtyřech dnech je kriminální inspektorka Louise Ricková – nově vedoucí Zvláštní pátrací služby – pořád na začátku. Po zveřejnění fotky mrtvé ženy získá první stopu. Jistá starší dáma se domnívá, že by se mohlo jednat o Lisemette, chovanku ústavu pro duševně choré. Louise se neprodleně vydá do zrušeného ústavu, aby prověřila složky bývalých pacientů, ale čeká ji nepříjemné překvapení. Podle dochované dokumentace je Lisemette už dávno mrtvá. Ukáže se, že nitky minulosti sahají až do přítomnosti a zřejmě souvisejí s řadou vražd a znásilnění, k nimž v okolí došlo v uplynulých desetiletích. Během vyšetřování se Louise vrací do míst, kde přišla o největší lásku v životě. Nejraději by zapomněla, že tady kdy žila, ale teď musí vyslýchat bývalé sousedy a přátele a čelit vlastní minulosti. Les, který Louise dobře zná z mládí, skrývá nečekaná tajemství. Dokáže všechna odhalit včas?
Tento článek vyšel v magazínu Luxor v červenci 2022.