Zpíváš jako bys plakala

FEJETON: Zuzana Kultánová – Kdybych na to měla křídla

Slavný spisovatel Amos Oz v jednom rozhovoru řekl, že v každé jeho knize se skrývají přinejmenším knihy tři: ta, kterou čtete, ta, kterou napsal a která se nutně musí lišit od té, kterou čtete, a pak je tu ještě třetí kniha: ta, kterou by napsal, kdyby na to měl dost sil. Kdyby na to měl křídla. A ta třetí je nejlepší.

Kdyby se někdo zeptal mě, dodala bych, že žádný spisovatel nikdy stoprocentně neví, co napsal.

Kdybyste se mě zeptali, o čem je moje kniha (Zpíváš, jako bys plakala), netuším, co odpovědět. Možná by to vypadalo, že ani odpovídat nechci, a urazili byste se. Když by se k tomu schylovalo, vypravila bych ze sebe něco jako „je o lásce“. Pak bych se lekla, že si to špatně vyložíte, protože láska je riskantní věc a o lásce se špatně píše. Je to vrcholná spisovatelská disciplína a málokdo ji svede. Dodala bych: Je taky o smrti. O touze někoho a něco mít, o spasitelství a o tom, co láska není. Taky tam jde o krize. O ty společenské i vnitřní. Vždycky spolu úzce souvisí. Jedna vyplývá z té druhé a naopak. Už mi rozumíte? Co by to bylo za lásku, kdybyste ji nemuseli vystavět znovu holýma rukama. Kdybyste nemuseli všechno zbořit a pak to vystavit znova. To je láska v mé knize. To je krize, která sužuje svět od jeho prvopočátku. Krize v lásce, láska v krizi.

Moje psaní je rozpomínání na knihu, která ve mně žila v preexistenci, kdesi v prvopočátku. Každý z nás si takovou knihu nosí v srdci. Spisovatelé se rodí s takovou vadou, hlavu a krk mají otočené dozadu, říká Oz a nezbývá než souhlasit. Nejde přitom o gramatický čas, ten může být klidně přítomný nebo budoucí. Jde o odvahu pustit se na zaminované pole, vydat se do pustiny, kde jste jen vy a váš stín. A čtenář musí jít s vámi. Jinak ta hra neplatí. Nesmíte se ho bát vzít s sebou a on se nesmí bát vám podat ruku. Je to chůze po skle. Čekáte, až to praskne. Je v tom kus destrukce, ale i velký díl slasti. Vždyť kdo by se dobrovolně znovu vydával k propasti, když už u ní jednou stál.

Aby bylo vzpomínání funkční, musíte spolu se mnou začít vzpomínat i vy. Vždycky mě překvapí, jak vnímají čtenáři moje postavy. Moje hrdinka měla být nesympatická a lidem se líbí. Richard měl být ten lepší, ale čtenáři jsou vůči němu ostražití. V tu chvíli vím, že je to na dobré cestě. Sice jsem nenapsala tu třetí knihu, tu ideální, ale možná jsem se k ní přiblížila. Vydala jsem se na cestu a cesta, to je kniha, to je život. Až mi napíšete, že jste si na něco během čtení vzpomněli, budu vědět, že jsem udělala všechno, co bylo v mých silách.

Zuzana Kultánová

(1986) vystudovala bohemistiku na Ostravské univerzitě, poté byla šéfredaktorkou časopisu Opičí revue. Za svou knižní prvotinu Augustin Zimmermann byla nominována na cenu Magnesia Litera pro objev roku a získala Cenu Jiřího Ortena 2017. Pracuje jako pedagožka a knižní redaktorka. Žije v Praze.

Tento článek vyšel v magazínu Luxor v říjnu 2022.

Sdílet