08622f51

Simon s láskou pronikl na filmové plátno

Simon chodí na střední školu, má milující a chápavou rodinu, dobré kamarády a k tomu velké tajemství. Tajemství, které může mít nedozírné následky. Tedy, tak se to alespoň jeví Simonovi, který chce jen přežít do maturity a pak se ztratit ve světě, kde bude jeho tajemství všem fuk. Simon se totiž zamiloval do kluka. Blue, jak se jmenuje, chodí do stejné školy, Simon jej zřejmě potkává denně. Stejně se mu ale nedaří zjistit, o koho se jedná. Zda na to nakonec přijde, a jaké nástrahy bude muset jeho mladá láska překonat, prozradí nový film Já, Simon.

Knižní předloha – Probuzení Simona Spiera – byla pro mě doslova zjevením v žánru young adult romance. Autorka Becky Albertalli vystoupila z tradičního vzorce a přišla s něčím neotřelým. Napsala příběh, kde nikdo neumírá, nikdo nemá temné tajemství z minulosti. Všechny rodiny jsou milující a kamarádi dají za hlavní hrdiny ruku do ohně. V Probuzení Simona Spiera se prostě dva kluci milují, bojí se, co na to řekne okolí, a vychytralý ňouma se toho snaží využít, aby získal holku – Simonovu kamarádku. Kniha se četla jedním dechem, s nadějí a napětím, jestli se ti dva nakonec potkají.

Je samozřejmé, že takhle skvělá kniha se dočkala filmové podoby. Filmoví tvůrci mají vždy nelehký úkol. Na omezeném prostoru a čase zpracovat mnohem rozsáhlejší námět. A ne vždy se povede vybrat tu pravou část příběhu, aby potěšila všechny. Tvůrci snímku Já, Simon se více než na křehké mladické tápání a hledání tajemného muže, zaměřili na Simonovo hledání sebe samotného. A tak se z něžného, a nečekaně jednoduchého příběhu, o první velké lásce stal spíše tuhý boj o vlastní coming out. Bohužel tím příběh trochu ztratil na lehkosti a švihu.

Abych tedy odpověděla na otázku položenou v úvodu… Film Já, Simon rozhodně stojí za vidění. Pokud jste před návštěvou kina nečetli knihu, užijete si svižnou a vtipnou komedii pro teenagery se sympatickými hrdiny. Vyrazíte-li na film jako nadšený čtenář knižní předlohy, bude vám v příběhu chybět pár kapitol, ale i tak se s chutí podíváte, jak Simonova láska vystoupila z papíru a ožila.

I když tedy Já, Simon není nejlepším převedením knihy na plátno, své nadšené diváky si rozhodně najde.

Autorka: Helena Herynková