Vše začíná v odlehlém penzionu, jenž se stane němým svědkem několikanásobné vraždy a únosu významného britského matematika. Dva mrtví bodyguardi a způsob jejich usmrcení naznačují profesionálně odvedenou práci. Mezitím, v hloubi jihoafrické metropole, okrade kapsář americkou turistku. Netuší, že se spolu s její peněženkou zmocnil i něčeho velmi nebezpečného. Co jsou mu platné jisté bohulibé účely, ospravedlňující jeho krádež? Mladý zloděj se rázem stává terčem útoků neznámého zabijáka.
Čeští čtenáři mají možnost se znovu setkat s Bennym Griesselem, sympatickým chlapíkem, který krom zločinu bojuje – coby abstinující alkoholik – i sám se sebou. Tradiční spojení detektiva a alkoholu v tomto případě přesvědčivě funguje a Bennyho vnitřní monology i potřeba „otupit ostré rohy reality“ celý děj velmi obohacují.
A je právě na Bennym, aby zodpověděl zásadní otázky:
Opravdu se matematikovy znalosti projevují jen na akademické půdě? Jak souvisí prchající kapsář s mrtvými strážci? Proč se politické kruhy snaží do případu zasahovat?
A co znamenají rytiny plivajících kober nalezené v hlavách obětí?
„Kde jsou ty dny, kdy tahle země byla žumpou světa a nikdo sem nejezdil? Kdy si člověk aspoň mohl být jistý, že pachatel je nějaký místní fokker?“
Deon Meyer výborně dávkuje míru napětí a pomocí kratších kapitol vás udrží v permanentním očekávání dalších událostí. A jistě oceníte i průběh policejního vyšetřování – je realistický, bez zbytečných příkras či podivně šťastných náhod. Pokud navíc, tak jako já, zastáváte názor, že právě z krimi románů se čtenář nejvíce dozví o povaze, zvyklostech i historii dané země, pak si přijdete na své – genius loci JAR je opředen národnostními, rasovými i sociálními spletitostmi.
Čtenářsky atraktivní a neotřelé prostředí, svižný text umocněný osobitým humorem i místními nářečními prvky a strhující gradace celého příběhu – to vše dělá z Meyerovy knihy nevšední a velmi intenzivní zážitek. Kobry zkrátka dokáží fascinovat a setkání s nimi bývají nezapomenutelná.
Hodnocení: 85 %
Autor: David Osvald
Napsat komentář