Známý německý miliardář a filantrop je přesvědčen o tom, že je třeba jednat a vysvětlovat ostatním, co nám hrozí a co pro záchranu Země můžeme udělat. Proto téma klimatické změny přetavil do své prvotiny. Nečekejte ale žádnou nudu plnou grafů – jeho román vás chytne a nepustí.
Pane Rossmanne, váš životní příběh je takový americký sen po evropském způsobu. Čím jste ale chtěl být jako malý chlapec?
Pocházím z rodiny drogisty, tudíž volba mého vzdělání byla jasná. Konkrétní představu určitého povolání jsem tehdy ale neměl. Vždy mi bylo jasné jen jedno – že chci být sám sobě šéfem a chci vydělávat hodně peněz, abych si nemusel dělat starosti. Když jsem byl dítě, peněz bylo totiž málo.
A stal se z vás neuvěřitelně úspěšný obchodník. Co vás z židle v čele společnosti přivedlo ke psaní?
K psaní knihy mě přivedla starost – starost o naši budoucnost, budoucnost našich dětí a vnoučat. Změna klimatu mě intenzivně zaměstnává již dlouhou dobu, proto jsem měl silnou potřebu napsat o tom knihu.
Jaké poselství chcete čtenářům svou knihou předat?
Změna klimatu je obrovským tématem, hrozivým tématem, které ne každý člověk dokáže pojmout. Píšu své knihy tak, abych toto téma udělal srozumitelnějším. Mé poselství je jednoduché: Takto to dál nejde! Musíme jako světové společenství jednat a místo vytváření nedůvěry dosáhnout vzájemné důvěry. Je to pro mě srdeční záležitost a mým cílem je oslovit co nejvíce lidí. Proto mám velkou radost z toho, že Deváté chapadlo chobotnice bude vydáno i v České republice.
Co se vás na tématu klimatických změn nejvíce dotýká a co osobně děláte pro to, aby dopady lidské činnosti na náš svět byly co nejmenší?
Když se podíváte na poslední dekádu, tak jsou zde jasně viditelné dopady změny klimatu – sucho, požáry lesů, záplavy, bouře, tání ledovců. Těchto katastrof přibývá a nabádají nás k tomu, abychom jednali dřív, než bude příliš pozdě. Jako obchodní firma využíváme všech dostupných možností, zaměřujeme se především na téma mikroplastů a snížení odpadových materiálů. Já osobně dbám na to, abych žil uvědoměle. Jím podstatně méně masa, cestuji zřídkakdy letadlem a využiji raději vlak.
Ve vaší knize se objevují trošku netypičtí hrdinové. Máte slabost pro outsidery? Možná jejich čistý charakter a nasazení zmůže víc než silná ramena klasického hrdiny?
Velký hrdina, takový ten nepřístupný typ, který se povyšuje nad každou chybou, vytváří málo možností k tomu, aby se s ním kdokoliv mohl identifikovat. Jako čtenář si snažím v románových postavách představit, že i já překonám sám sebe, když si to situace vyžádá. Lidé s chybami, ti, kteří umí jít i proti proudu, jsou nám sympatičtí, protože jim můžeme rozumět. Takovým hrdinům fandíme a vracíme se k nim.
Ke které knize se vždycky rád vracíte vy sám?
Kniha, která mě po dlouhou dobu mého života doprovázela, byl „Idiot“ od Dostojevského. Jelikož hlavní postava, kníže Myškin, rovněž není typickým hrdinou, dokážu se s ním proto snadno identifikovat. Je naivní, skromný a nedaří se mu prosadit se ve fajnové petrohradské společnosti, protože je citlivý a vnímá utrpení druhých. Ti ho považují za idiota, přitom za to může dané prostředí, které způsobuje, že takto před ostatními vypadá.
Dirk Rossmann – německý miliardář vyrůstal v drogistickém obchodě svých rodičů v německém Hannoveru. Ve svých pětadvaceti letech založil v roce 1972 síť samoobslužných drogerií ROSSMANN. V rámci svých obchodních aktivit se věnuje tématům životního prostředí a udržitelnosti. Tomu věnoval i svou knihu „Deváté chapadlo chobotnice“, která v ČR vyšla.
Autorkou rozhovoru je Barbora Topinková.
Tento článek vyšel v magazínu Luxor v březnu 2022.